Metafikční strategie nedůvěry polské básnické Generace 68 ve vybraných filmech Krzysztofa Kieślowského
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00104882" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00104882 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metafikční strategie nedůvěry polské básnické Generace 68 ve vybraných filmech Krzysztofa Kieślowského
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný příspěvek shrnuje dosavadní stav zkoumání klíčové filiace polské básnické Generace 68 a raných filmů Krzysztofa Kieślowského, jíž je vymezení se vůči „nezobrazenému světu“ (Julian Kornhauser a Adam Zagajewski) či „boj proti falešné reprezentaci jazyka“ (Slavoj Žižek), jak ji ve svém díle popsal filmový vědec Marek Haltof. Haltofova monografie v tomto ohledu čerpá z významné literárněkritické sbírky Kornhausera a Zagajewského Świat nie przedstawiony (1974), uznávané za programový manifest celé Generace 68, a filiace s Kieślowskými filmy vidí jako různé projevy jedné obecně kulturní tendence přibližně v letech 1968–1975, čímž se omezuje na rané dokumentární filmy. Cílem příspěvku je rozšířit Haltofovo pojetí o závěry druhé klíčové práce charakterizující Generaci 68, jíž je studie Stanisława Barańczaka Nieufni i zadufani (1971), a popsat metafikční strategii nedůvěry k jazyku jako významný rys Kieślowského filmařského díla ve všech jeho obdobích a žánrech, tedy dokumentárních i fikčních filmech z let 1968–1994.
Název v anglickém jazyce
Metafictional Strategy of the Polish Poetry Generation 68 Distrust in Selected Films by Krzysztof Kieślowski
Popis výsledku anglicky
The article summarizes the current research state of the key filiation of the Polish poetry Generation 68 and early films by Krzysztof Kieślowski, which is defining against “the undepicted world” (Julian Kornhauser a Adam Zagajewski) or “the fight against fake representation of language” (Slavoj Žižek), as described by Marek Haltof, a film scientist, in his work. In this respect, Haltof’s monograph draws on the literary-critical collection called “Świat nie przedstawiony” (1974) by Kornhauser and Zagajewski which is recognized as a program manifesto for Generation 68. He sees the filiation with Kieślowski’s films as various manifestations of one cultural tendency in 1968–1975 and thus he is limited to early documentary films. The aim of the paper is to broaden Haltof’s concept by the conclusions of the second key work characterizing Generation 68, which is the study by Stanisław Barańczak called “Nieufni i zadufani” (1971) and describe the metafictional strategy of the distrust of language as a significant feature of Kieślowski’s film work in all its periods as well as genres, that is both documentary and fiction films from 1968 to 1994.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Mladá slavistika III. Slavistika mezi generacemi
ISBN
9788021090958
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
18-28
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—