Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fikčnost ve faktuálním vyprávění : Případ fikčních metaautobiografií

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00106559" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00106559 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Fikčnost ve faktuálním vyprávění : Případ fikčních metaautobiografií

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zaměřuje na otázky spojené s texty, jež promlouvají o životě autora pomocí záměrného zapojení fikčnosti do autobiografické výpovědi: autofikce a fikční metaautobiografie. Fikční elementy v tomto typu psaní často slouží jako nástroje sebereflexe. Prostřednictvím specifických narativních metod se díla vyjadřují například k problematice autobiografické paměti, epistemologické (ne)dostupnosti minulosti nebo narativní konstrukce identity. Tato studie se pokouší o propojení úvah současných naratologů o fikčním a faktuálním vyprávění s analýzou autofikčních a metaautobiografických děl. První sekce stručně pojednává o problematice fikčnosti a představuje rétorickou teorii (H. S. Nielsen, J. Phelan a R. Walsh), která umožňuje vnímat fikčnost mimo fikci a jako součást faktuálního sdělení o aktuálním světě. Následující část se soustředí na metaautobiografický text Montauk švýcarského autora Maxe Frische: osvětluje metodu zapojení fikčnosti do autobiografického textu jako prostředek reflexe vzpomínání, možností zobrazení vlastního života a utváření vlastního Já psaním. Analýza je propojena s krátkým exkurzem do problematiky narativní konstrukce v autobiografickém vyprávění, především ve spojení s osobní identitou. Další část článku krátce shrnuje odlišnosti mezi klasickými autobiografiemi a současnými sebereflexivně laděnými autobiografiemi a autofikcemi, představuje kategorii fikčních metaautobiografií, kterou zařazuje do širšího rámce autofikčních textů, a přináší (neúplný) přehled mnohých definic a podob autofikce. Následuje rozbor druhého příkladu fikční metaautobiografie, Srdceryvného díla ohromujícího génia současného amerického autora Davea Eggerse, které ironicky dekonstruuje konvence autobiografického psaní. Závěr studie upozorňuje na rozdíly ve způsobu zapojení fikčnosti v představených dílech, které tvoří základ pro dělení fikčních metaautobiografií dle druhu návodu ke čtení, jenž poskytují čtenáři: Montauk reprezentuje díla, která čtenáři usnadňují přepínání mezi fikčním a autobiografickým způsobem interpretace tím, že naznačují, které části či aspekty jsou smyšlené a které se drží reálných událostí; na druhé straně texty jako Srdceryvné dílo ohromujícího génia poskytují poměrně málo indicií, jež by čtenáři pomohly rozlišit fikční prvky a identifikovat autenticky autobiografické momenty.

  • Název v anglickém jazyce

    Fictionality in factual narrative : The case of fictional meta-autobiographies

  • Popis výsledku anglicky

    This study focuses on the issues surrounding texts that refer to an author’s life while deliberately including fictionality within the autobiographical testimony, i.e. via autofiction and fictional meta-autobiography. The fictional elements in this kind of writing often serve as a tool for self-reflection. Using specific narrative techniques, for example, these works comment on the issue of autobiographical memory, the epistemological (in)accessibility of the past, and the narrative construction of identity. This study endeavours to link the reflections of contemporary narratologists on fictional and non-fictional narration with an analysis of autofictional and meta-autobiographical works. The first section deals briefly with the issue of fictionality, presenting the rhetorical theory (of H. S. Nielsen, J. Phelan and R. Walsh), which enables us to perceive fictionality outside fiction as a component of factual communication about the real world. The following section focuses on the meta-autobiographical text Montauk by the Swiss author Max Frisch: it illustrates the method of including fictionality in an autobiographical text as a way to reflect on remembering, and on the possibilities of depicting one’s own life and creating one’s own I by writing. This analysis is linked to a brief excursus into narrative construction in autobiographical narration, primarily in connection with personal identity. The next section of the article briefly summarizes the differencs between classial autobiographies and contemporary self-reflectively inclined autobiographies and autofictions. It presents the category of fictional meta-autobiographies, which it includes in the broader framework of autofictional texts, and presents an (incomplete) summary of the many definitions and forms of autofiction. This is followed by an analysis of the second example of fictional metaautobiography, A Heartbreaking Work of Staggering Genius by American author Dave Eggers, which ironically deconstructs the convention of autobiographical writing. The conclusion of the study points out the differences in the way fictionality is included in the works presented, forming the basis for a division of fictional meta-autobiographies in accordance with the kind of reading instructions which they present to readers: Montauk represents works that help the reader to switch between a fictional and an autobiographical interpretation method by indicating which parts or aspects are invented and which stay true to real events; on the other hand, texts like A Heartbreaking Work of Staggering Genius provide relatively few indications to help readers distinguish fictional elements and identify authentically autobiographical moments.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Česká literatura

  • ISSN

    0009-0468

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    841-869

  • Kód UT WoS článku

    000459645400003

  • EID výsledku v databázi Scopus