Nová role šperku v demokratické společnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00107665" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00107665 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nová role šperku v demokratické společnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Patrné změny v chápání a významu šperků sahají do 19. století. Na jedné straně byly šperky vyrobené z drahých kovů a kamenů, které upřednostňovali aristokraté a bohatá buržoazie, zatímco na druhé straně vznikla nová kategorie šperků vyrobených z levných surovin; zejména sériová výroba bižuterie, která napodobovala složitější výrobu zlatníků. Tento trend pokračoval i v příštím století, ačkoli šperky navrhovali umělci, kteří měli ambici vtisknout uměleckou kvalitu drahému materiálu, zejména slitiny základních kovů a plastů místo kopírování luxusních šperků. V českých zemích se členové družstva Artěl zaměřili na dostupnost umění a jeho začlenění do každodenního života před první světovou válkou; příznivou atmosféru k realizaci těchto myšlenek však vytvořily teprve nově vzniklé demokratické ideály Československa. Kromě toho, použitím drahých kamenů z domácích ložisek, byly to zejména české granáty, které byly symbolem vlastenectví. Šperky již nadále nepředstavovaly bohatství, ale spíše umělecký doplněk vzhledu svého nositele.
Název v anglickém jazyce
The New Role of Jewels in a Democratic Society
Popis výsledku anglicky
A noticeable transformation in the understanding of jewels dates back to the 19th century. On the one hand, there was jewelry made of precious metals and stones, that was favored by aristocrats and wealthy bourgeoisie whereas a new category of jewellery made of cheap raw materials formed on the other; especially serial production of fashion jewelry that imitated the more complex goldsmith production. This trend continued over the next century, although jewellery was designed by artists who had an ambition to imprint artistic quality on non-expensive material, mainly alloys of base metals and plastic instead of copying luxurious jewellery. In the Czech lands, Artěl Society members focused on the availability of art and its inclusion in everyday life before WWI; however, it was not until the newly emerged democratic ideals of Czechoslovakia that set a favorable atmosphere to implement these ideas. Furthermore, using precious stones from demestic deposits, mainly Bohemian garnets was a manifest of patriotism. Jewellery no longer demonstrated wealth but rather was an artistic accessory the look of its bearer.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-08549S" target="_blank" >GA17-08549S: Lidový a zlidovělý šperk v českých zemích</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Společenská rolemódy po vzniku Československé republiky
ISBN
9788074801310
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
33-43
Název nakladatele
Národní památkový ústav
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—