The Wolfgang Born – Kondakov Institute Correspondence : Art History, Freedom, and the Rising Fear in the 1930s
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00107751" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00107751 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1484/J.CONVI.4.2019043" target="_blank" >https://doi.org/10.1484/J.CONVI.4.2019043</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1484/J.CONVI.4.2019043" target="_blank" >10.1484/J.CONVI.4.2019043</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Wolfgang Born – Kondakov Institute Correspondence : Art History, Freedom, and the Rising Fear in the 1930s
Popis výsledku v původním jazyce
Between 1931 and 1934, German artist and art historian Wolfgang Born exchanged several letters with the Kondakov Institute in Prague. Written during the troubled years of rising nationalism in Europe, these letters tell both part of Born’s story and, indirectly, of the Russian émigré institute itself. Born’s life story, until his forced emigration, allows us to question the role of culture at large when the society is under invasive political threat.It shows a trajectory from a vast, intercon- nected, intellectual milieu towards a fragmented world of émigré scholars. Above all, this epistolary exchange highlights how similar questions on the origins of artistic forms arose in humanistic milieus across Europe. It also illustrates how the rising totalitarian regimes attempted to shoehorn those inquiries into propagandistic, rac- ist narratives.
Název v anglickém jazyce
The Wolfgang Born – Kondakov Institute Correspondence : Art History, Freedom, and the Rising Fear in the 1930s
Popis výsledku anglicky
Between 1931 and 1934, German artist and art historian Wolfgang Born exchanged several letters with the Kondakov Institute in Prague. Written during the troubled years of rising nationalism in Europe, these letters tell both part of Born’s story and, indirectly, of the Russian émigré institute itself. Born’s life story, until his forced emigration, allows us to question the role of culture at large when the society is under invasive political threat.It shows a trajectory from a vast, intercon- nected, intellectual milieu towards a fragmented world of émigré scholars. Above all, this epistolary exchange highlights how similar questions on the origins of artistic forms arose in humanistic milieus across Europe. It also illustrates how the rising totalitarian regimes attempted to shoehorn those inquiries into propagandistic, rac- ist narratives.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-20666S" target="_blank" >GA18-20666S: Kondakovovo dědictví, Byzance a emigrace (André Grabar a Seminarium Kondakovianum)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Convivium : Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean : Seminarium Kondakovianum Series Nova
ISSN
2336-3452
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
BE - Belgické království
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
128-135
Kód UT WoS článku
000498806300009
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85075593290