Identity fusion, outgroup relations, and sacrifice: A cross-cultural test
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00109170" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00109170 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010027719300216" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010027719300216</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.cognition.2019.01.015" target="_blank" >10.1016/j.cognition.2019.01.015</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Identity fusion, outgroup relations, and sacrifice: A cross-cultural test
Popis výsledku v původním jazyce
Identity fusion theory has become a popular psychological explanation of costly self-sacrifice. It posits that while maintaining one’s own individual identity, a deep affinity with one’s group can contribute to sacrifice for that group. We test this and related hypotheses using a behavioral economic experiment designed to detect biased, self-interested favoritism among eight different populations ranging from foragers and horticulturalists to the fully market-integrated. We find that while individuals favor themselves on average, those with higher ingroup fusion sacrifice more money to other members of their ingroup who are unable to reciprocate. We also find that positive outgroup relations has a similar effect. Additionally, we assess a recently-posited interaction between ingroup and outgroup relations and show no consistent effect at the individual or sub-sample levels.
Název v anglickém jazyce
Identity fusion, outgroup relations, and sacrifice: A cross-cultural test
Popis výsledku anglicky
Identity fusion theory has become a popular psychological explanation of costly self-sacrifice. It posits that while maintaining one’s own individual identity, a deep affinity with one’s group can contribute to sacrifice for that group. We test this and related hypotheses using a behavioral economic experiment designed to detect biased, self-interested favoritism among eight different populations ranging from foragers and horticulturalists to the fully market-integrated. We find that while individuals favor themselves on average, those with higher ingroup fusion sacrifice more money to other members of their ingroup who are unable to reciprocate. We also find that positive outgroup relations has a similar effect. Additionally, we assess a recently-posited interaction between ingroup and outgroup relations and show no consistent effect at the individual or sub-sample levels.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60304 - Religious studies
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.20.0048" target="_blank" >EE2.3.20.0048: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Cognition
ISSN
0010-0277
e-ISSN
—
Svazek periodika
186
Číslo periodika v rámci svazku
NA
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
1-6
Kód UT WoS článku
000462109900001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85060766343