Digitální kompetence optikou dvou kurzů na filozofické fakultě : empirická studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00110511" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00110511 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.jtie.upol.cz/cz/artkey/jti-201901-0002_digitalni_kompetence_optikou_dvou_kurzu_na_filosoficke_fakulte_empiricka_studie.php" target="_blank" >https://www.jtie.upol.cz/cz/artkey/jti-201901-0002_digitalni_kompetence_optikou_dvou_kurzu_na_filosoficke_fakulte_empiricka_studie.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2019.005" target="_blank" >10.5507/jtie.2019.005</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Digitální kompetence optikou dvou kurzů na filozofické fakultě : empirická studie
Popis výsledku v původním jazyce
Empirická studie je založena na datech ze dvou kurzů věnujících se digitálním kompetencím na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity. Vychází z dat, která byla získaná prostřednictvím více výzkumných nástrojů – testy v informační systému university, autoevaluační dotazník, data z Google Analytics a Smartlook. Věnuje se tématu digitálních kompetencí, které teoreticky rámuje DigComp 2.1. Jde o kvantitativní případovou studii na vzorku 144 osob. V rámci naší případové studie jsme stanovili následující výzkumné otázky: 1) Jak sami sebe studenti v rámci digitálních kompetencí hodnotí? 2) Souvisí toto hodnocení s výsledky v testu? 3) Lze identifikovat domény kompetencí, nebo jednotlivé kompetence, ve kterých jsou studenti významně slabší či silnější než v jiných? 4) Lze identifikovat vztah mezi uživatelskou interakcí se stránkou a výsledky testů či autoevaluace? Výsledky našeho výzkumu ukazují značnou nevyrovnanost v tom, jak se studenti v oblasti digitálních kompetencí hodnotí: od 2,5 bodu z 8 v programování až po spolupráci skrze digitální technologie s 4,7 body. Současně naznačují, že studenti mají velké problémy se sebehodnocením jako takovým. Z hlediska celých kompetenčních domén se studenti vnímají jako nejsilnější v informační a datové gramotnosti (4,5) a nejslabší v řešení problémů (3,4).
Název v anglickém jazyce
Digital competence through two courses at the Faculty of Arts : The Empirical Study
Popis výsledku anglicky
The empirical study analysed data from two courses on digital competence at the Faculty of Arts, Masaryk University. Data was obtained through multiple research tools - tests in the MU information system, self-evaluation questionnaire, Google Analytics and Smartlook. It deals with the topic of digital competences, which theoretically frames DigComp 2.1. It is a quantitative case study on a sample of 144 people. In our case study, we have identified the following research questions: 1) How do students evaluate themselves as part of their digital competencies? 2) Is there a relationship between self-assessment and test results? 3) Can competence domains or individual competencies be identified in which students are significantly better or worse? 4) Can identify the relationship between user interactions with a website and test results and self-evaluation? The results of our research show a significant imbalance in how the students in digital competencies assessed: from 2.5 points out of 8 in programming to digital technology through cooperation with 4.7 points. At the same time, they suggest that students have significant problems with self-assessment as such. In terms of whole competence domains, students perceive themselves as the strongest in information and data literacy (4.5) and the weakest in problem-solving (3.4).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Technology and Information Education
ISSN
1803-537X
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
12-27
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—