Copyright Literacy of LIS Students in the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00112672" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00112672 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-13472-3_55" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-13472-3_55</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-13472-3_55" target="_blank" >10.1007/978-3-030-13472-3_55</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Copyright Literacy of LIS Students in the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
Librarians help university students and staff work with information on different tasks. Copyright is strongly connected with information processing. Therefore, university education in librarianship should include this topic to prepare future librarians for their work. This paper presents research results of copyright literacy of Czech students of library and information studies and their attitudes toward this topic. This national part of international research identified a number of problems in students’ knowledge (e.g. copyright and databases or unpublished works) but also their strong belief in the importance of the topic for librarians (89.9%) and its inclusion in the LIS curriculum (61.3%). Students also welcomed the extension of their education about copyright mostly in the international context and practical examples.
Název v anglickém jazyce
Copyright Literacy of LIS Students in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Librarians help university students and staff work with information on different tasks. Copyright is strongly connected with information processing. Therefore, university education in librarianship should include this topic to prepare future librarians for their work. This paper presents research results of copyright literacy of Czech students of library and information studies and their attitudes toward this topic. This national part of international research identified a number of problems in students’ knowledge (e.g. copyright and databases or unpublished works) but also their strong belief in the importance of the topic for librarians (89.9%) and its inclusion in the LIS curriculum (61.3%). Students also welcomed the extension of their education about copyright mostly in the international context and practical examples.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50803 - Information science (social aspects)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Information Literacy in Everyday Life
ISBN
9783030134716
ISSN
1865-0929
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
585-593
Název nakladatele
Springer International Publishing
Místo vydání
Cham
Místo konání akce
Oulu
Datum konání akce
24. 9. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000617912500055