Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The magic of a toolbox : The Prague School in Theatre pedagogy : analysis, comprehension, creativity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00114729" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00114729 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/142552" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/142552</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2020-1-8" target="_blank" >10.5817/TY2020-1-8</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    The magic of a toolbox : The Prague School in Theatre pedagogy : analysis, comprehension, creativity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In a Canadian general theatre studies or liberal arts program in which the majority of B.A. students are expected to simultaneously take classes in theatre practice and theory, including acting, directing, design, theatre history and dramaturgy, teaching and learning can be challenging. Often our students approach exercises in text and performance analysis as unnecessary or even as superfluous tasks which a practitioner can do without. The naiveté of this hostile attitude is not surprising, but what is interesting is how a system of structural text and performance analysis, specifically here regarding the category of space, can be used as a pedagogical strategy to wake up the student's imagination and eventually become a tool of the practitioner's creative work. In the following, I will describe how to use the analytical methodologies of drama and performance analysis as developed by Prague School theoreticians as a pedagogical strategy to harness creativity. My case study is a 4th year class – Practice of Dramaturgy – which I have taught at the Department of Theatre, University of Ottawa.

  • Název v anglickém jazyce

    The magic of a toolbox : The Prague School in Theatre pedagogy : analysis, comprehension, creativity

  • Popis výsledku anglicky

    In a Canadian general theatre studies or liberal arts program in which the majority of B.A. students are expected to simultaneously take classes in theatre practice and theory, including acting, directing, design, theatre history and dramaturgy, teaching and learning can be challenging. Often our students approach exercises in text and performance analysis as unnecessary or even as superfluous tasks which a practitioner can do without. The naiveté of this hostile attitude is not surprising, but what is interesting is how a system of structural text and performance analysis, specifically here regarding the category of space, can be used as a pedagogical strategy to wake up the student's imagination and eventually become a tool of the practitioner's creative work. In the following, I will describe how to use the analytical methodologies of drama and performance analysis as developed by Prague School theoreticians as a pedagogical strategy to harness creativity. My case study is a 4th year class – Practice of Dramaturgy – which I have taught at the Department of Theatre, University of Ottawa.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-20335S" target="_blank" >GA16-20335S: Divadlo jako syntéza uměni: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theatralia

  • ISSN

    1803-845X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    roč. 23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    č. 1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    89-104

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85090538007