Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Alois Hába : A Poet of Liberated Music

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00115753" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00115753 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.4312/9789610603122" target="_blank" >https://doi.org/10.4312/9789610603122</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Alois Hába : A Poet of Liberated Music

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article is a critical interpretation of selected musical ideas of the Czech composer Alois Hába. Alois Hába (21 June 1893, Vizovice–18 November 1973, Prague) entered Czech musical culture at a time when the “lived inheritance of folklore” had come to be recognized as something of genuine potential value for high culture. Some passages in Hába’s music have an undeniable similarity with Eastern Moravian melodic types, but Hába does not falsify folklore or demean himself by trying for the required “folky” effect, that is, the admixture of the “folk” remains something more essential than contrived. Although regional roots play an important role in Hába’s music, the composer never imitates or parodies folk music. As one of the most radical representatives of the Central European aesthetic avant-garde between the wars, Hába expressed his individual style by drawing on the well-springs in the sense of his own lived experience of folklore but then reformulating this inspiration at the most universal levels – microtonality, athematism, and modality.

  • Název v anglickém jazyce

    Alois Hába : A Poet of Liberated Music

  • Popis výsledku anglicky

    The article is a critical interpretation of selected musical ideas of the Czech composer Alois Hába. Alois Hába (21 June 1893, Vizovice–18 November 1973, Prague) entered Czech musical culture at a time when the “lived inheritance of folklore” had come to be recognized as something of genuine potential value for high culture. Some passages in Hába’s music have an undeniable similarity with Eastern Moravian melodic types, but Hába does not falsify folklore or demean himself by trying for the required “folky” effect, that is, the admixture of the “folk” remains something more essential than contrived. Although regional roots play an important role in Hába’s music, the composer never imitates or parodies folk music. As one of the most radical representatives of the Central European aesthetic avant-garde between the wars, Hába expressed his individual style by drawing on the well-springs in the sense of his own lived experience of folklore but then reformulating this inspiration at the most universal levels – microtonality, athematism, and modality.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Microtonal Music in Central and Eastern Europe : Historical Outlines and Current Practices

  • ISBN

    9789610603115

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    245-259

  • Počet stran knihy

    345

  • Název nakladatele

    Ljubljana University Press, Faculty of Arts

  • Místo vydání

    Ljubljana

  • Kód UT WoS kapitoly