Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hyponymic Relationships between Concepts in Economic Discourse

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00117670" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00117670 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pdf.uhk.cz/hkjas/pi/pdf/vol7nr1_2020.pdf#page=46" target="_blank" >http://pdf.uhk.cz/hkjas/pi/pdf/vol7nr1_2020.pdf#page=46</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Hyponymic Relationships between Concepts in Economic Discourse

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article investigates metaphor in contemporary economic texts, using Conceptual Mapping Model, designed by Ahrens (2010). The method, which has not been applied to English language material so far, has revealed that related source domains can in fact be employed to achieve different aims in actual texts. The texts for the analysis were selected from the magazines The Economist and Forbes/ Forbes India. It was concluded that two conceptual mappings were particularly predominant in the analysed texts: BUSINESS/COMPANY/ECONOMY/INDUSTRY IS A LIVING BEING and BUSINESS/COMPANY/ ECONOMY/INDUSTRY IS A HUMAN BEING. Although there is a relation of hyponymy between the two corresponding source domains, namely LIVING BEING and HUMAN BEING, each of the source domains seems to be employed differently in order to highlight or hide different aspects of the target concept. For example, the target domain HUMAN BEING tends to refer to active and influential entities, while the target domain LIVING BEING enhances the passive qualities of the participants.

  • Název v anglickém jazyce

    Hyponymic Relationships between Concepts in Economic Discourse

  • Popis výsledku anglicky

    The article investigates metaphor in contemporary economic texts, using Conceptual Mapping Model, designed by Ahrens (2010). The method, which has not been applied to English language material so far, has revealed that related source domains can in fact be employed to achieve different aims in actual texts. The texts for the analysis were selected from the magazines The Economist and Forbes/ Forbes India. It was concluded that two conceptual mappings were particularly predominant in the analysed texts: BUSINESS/COMPANY/ECONOMY/INDUSTRY IS A LIVING BEING and BUSINESS/COMPANY/ ECONOMY/INDUSTRY IS A HUMAN BEING. Although there is a relation of hyponymy between the two corresponding source domains, namely LIVING BEING and HUMAN BEING, each of the source domains seems to be employed differently in order to highlight or hide different aspects of the target concept. For example, the target domain HUMAN BEING tends to refer to active and influential entities, while the target domain LIVING BEING enhances the passive qualities of the participants.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hradec Králové Journal of Anglophone Studies

  • ISSN

    2336-3347

  • e-ISSN

    2571-032X

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    46-56

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus