Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The logos on the throne. The staging of the book as proof of Orthodoxy in the Mediterranean of late antiquity and beyond

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00118959" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00118959 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    francouzština

  • Název v původním jazyce

    Le logos en trone La mise-en-scene du livre comme preuve d’Orthodoxie dans la Méditerranée de l’antiquité tardive et au-dela

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Between the fifth and seventh centuries, images of thrones with a book on them appear in Capua, Rome, Constantinople and Armenia. Such representations are found in monumental mosaics, on bronze doors or painted in manuscripts. From contemporary sources we know that the throne with a volume placed on it was considered a personification of Christ. It is also possible to reconstruct a link between images and ritual practice: thrones bearing a book were in fact the main actors of liturgical performances documented between Rome and Syria. Finally, depictions of thrones with a volume placed on them were accompanied by titles professing Nicene Orthodoxy. The purpose of this intervention is therefore a reflection on the role of liturgical furnishings and images in the context of theological disputes. From contemporary sources it is in fact possible to deduce that the enthroned volume could be perceived as a guarantee and proof of orthodoxy in the late ancient Mediterranean and beyond.

  • Název v anglickém jazyce

    The logos on the throne. The staging of the book as proof of Orthodoxy in the Mediterranean of late antiquity and beyond

  • Popis výsledku anglicky

    Between the fifth and seventh centuries, images of thrones with a book on them appear in Capua, Rome, Constantinople and Armenia. Such representations are found in monumental mosaics, on bronze doors or painted in manuscripts. From contemporary sources we know that the throne with a volume placed on it was considered a personification of Christ. It is also possible to reconstruct a link between images and ritual practice: thrones bearing a book were in fact the main actors of liturgical performances documented between Rome and Syria. Finally, depictions of thrones with a volume placed on them were accompanied by titles professing Nicene Orthodoxy. The purpose of this intervention is therefore a reflection on the role of liturgical furnishings and images in the context of theological disputes. From contemporary sources it is in fact possible to deduce that the enthroned volume could be perceived as a guarantee and proof of orthodoxy in the late ancient Mediterranean and beyond.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GF21-01706L" target="_blank" >GF21-01706L: Kulturní dialogy v Jihokavkazském regionu ve středověku: historiografická a historicko-umělecká perspektiva</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů