(Ne)lidská hudba? Hudba 20. století mezi subjektivitou a objektivitou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00119938" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00119938 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.festivalfilosofie.cz/program/156-festivaly/program-festivalu-2021/hlavni-program/10-9-2021/353-ne-lidska-hudba-hudba-20-stoleti-mezi-subjektivitou-a-objektivitou" target="_blank" >https://www.festivalfilosofie.cz/program/156-festivaly/program-festivalu-2021/hlavni-program/10-9-2021/353-ne-lidska-hudba-hudba-20-stoleti-mezi-subjektivitou-a-objektivitou</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
(Ne)lidská hudba? Hudba 20. století mezi subjektivitou a objektivitou
Popis výsledku v původním jazyce
Milan Kundera ve svých esejích přiznává, že v hudbě Varèse a Xenakise nalezl zvláštní útěchu, která spočívá ve smíření s nevyhnutelností konečnosti. Prorokem necitovosti nazval Carl Gustav Jung Jamese Joyce ve své analýze Odyssea. Zde také přichází s tezí, že citovost je nadstavbou brutality. Vyvážení této sentimentality přinášejí proroci asentimentality, podle Junga Joyce, podle Kundery Xenakis. Podle Kundery hudba vždy svojí subjektivitou čelila objektivitě světa. Existují však okamžiky, kdy subjektivita nebo také emocionalita (která za normálních okolností vrací člověka k jeho podstatě a zmírňuje chlad intelektu) stává nástrojem brutality a zla. V takových okamžicích, se naopak objektivní hudba stává krásou, která smývá nánosy emocionality a tlumí barbarství sentimentu. Přednáška Martina Flašara vychází z této Kunderovy teze směrem k dalším úvahám o roli člověka v hudbě 20. a 21. století.
Název v anglickém jazyce
(In)human music? 20th century music between subjectivity and objectivity
Popis výsledku anglicky
In his essays, Milan Kundera admits that he found a special consolation in the music of Varès and Xenakis, which consists in reconciling with the inevitability of finiteness. Carl Gustav Jung called James Joyce the prophet of insensitivity in his analysis of the Odyssey. Here he also comes up with the thesis that emotionality is an extension of brutality. The balance of this sentimentality is brought about by the prophets of assentimentality, according to Jung Joyce, according to Kundera Xenakis. According to Kundera, music has always faced the objectivity of the world with its subjectivity. However, there are times when subjectivity or emotionality (which normally returns a person to his essence and alleviates the coldness of the intellect) becomes an instrument of brutality and evil. In such moments, on the contrary, objective music becomes a beauty that washes away the layers of emotionality and dampens the barbarity of sentiment. Martin Flašar's lecture is based on Kundera's thesis towards further reflections on the role of man in the music of the 20th and 21st centuries.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000270" target="_blank" >TL02000270: Media Art Live Archive: Inteligentní rozhraní pro interaktivní zprostředkování kulturního dědictví</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů