Vynalézání středověkého Conques : od Prospera Mériméeho po Jeana Taralona
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00122456" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00122456 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://artalk.cz/2021/09/13/23-25-9-vii-sjezd-historiku-a-historicek-umeni-s-tematem-infrastruktury-dejin-umeni/" target="_blank" >https://artalk.cz/2021/09/13/23-25-9-vii-sjezd-historiku-a-historicek-umeni-s-tematem-infrastruktury-dejin-umeni/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vynalézání středověkého Conques : od Prospera Mériméeho po Jeana Taralona
Popis výsledku v původním jazyce
Není nic „románštějšího“ než bazilika ve francouzské vesnici Conques-en-Rouergue. Díky širokému ochozu odpovídá typu poutní baziliky, vysoká valená klenba jako by vypadla z učebnice „románské“ architektury. Po desetiletí se debatuje o stáří této stavby, kterou poslední výzkum řadí do úplně první generace „románských“ budov ze třicátých let XI. století, a o dílnách, které ji na cestě do Santiaga de Compostella vyzdobily. Příběh tohoto místa by však bylo možné vyprávět i úplně jinak: jako příběh restaurátorských zásahů, které se stávaly nástrojem k „vynálezu“ takového středověku, jaký si jejich autoři představovali. Tento příspěvek se chce zaměřit právě na zmiňované restaurátorské zásahy a klade si za cíl představit tři hlavní etapy procesu, v němž se z opatského kostela v Conques stala ikona francouzského „romanika“. První etapou je vytváření romantické představy v letech, kdy do Conques poprvé zavítal Prosper Merimée (1803–1870), následovat bude zamyšlení nad dobou významných restaurátorských prací sedmdesátých let XIX. století, kdy se – v prostředí antiklerikální Třetí Francouzské republiky a zároveň v letech po prvním vatikánském koncilu – do Conques vrací řeholníci, které vypudila Francouzská revoluce. Poslední zastavení bude spojené s obdobím po druhé světové válce, kdy se středověké křesťanské dědictví stává ideovým svorníkem pro koncepci nové Evropy a kdy v Conques působí Jean Taralon (1909–1996).
Název v anglickém jazyce
Inventing medieval Conques : from Prosper Mérimée to Jean Taralon
Popis výsledku anglicky
There is nothing more "Romanesque" than the basilica in the French village of Conques-en-Rouergue. With its wide galleries, it corresponds to the type of pilgrimage basilica, the high vaulted arches seemingly out of a textbook of "Romanesque" architecture. For decades, there has been debate about the age of this building, which recent research places in the very first generation of "Romanesque" buildings from the 1130s. But the story of the site could also be told in a completely different way: as a story of restorations that became the tools for 'inventing' the kind of medievalism imagined by their authors. This paper intends to focus on these restorations and aims to present the three main stages of the process by which the Abbey Church of Conques became an icon of the French 'Romanesque'. The first stage is the creation of the Romanesque imagery in the years when Prosper Merimée (1803-1870) first visited Conques, followed by a reflection on the period of major restoration work in the 1870s, when - in the milieu of the anticlerical Third French Republic and at the same time in the years following the First Vatican Council - the religious returned to Conques. The last step will be linked to the period after the Second World War, when the medieval Christian heritage becomes an ideological staple for the conception of a new Europe and when Jean Taralon (1909-1996) was active in Conques.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
R - Projekt Ramcoveho programu EK
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů