Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Obracení" poutních kramářských písní. Panna Marie Vranovská

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00123382" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00123382 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://publikace.nm.cz/file/df14931b0a1cd9ce64e58da0902058db/29946/07_Acta%20NMP%20HL%203-4.2021_STUDIE_Hanzelkova.pdf" target="_blank" >https://publikace.nm.cz/file/df14931b0a1cd9ce64e58da0902058db/29946/07_Acta%20NMP%20HL%203-4.2021_STUDIE_Hanzelkova.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Obracení" poutních kramářských písní. Panna Marie Vranovská

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá poutními kramářskými písněmi a jejich přejímáním a adaptací pro jiná poutní místa. Vrcholné období českých kramářských písní (1750–1850) bylo současně dobou, kdy se těšily velké popularitě poutě na blízká i vzdálenější poutní místa. Kolektivní zpěv hrál na poutích důležitou roli a kramářské písně se staly nejoblíbenějším médiem pro šíření poutních písní. Vzrůstající poptávka po poutních písních k lokálním poutním místům vedlo k intenzivní produkci poutních kramářských písní, což bylo ještě podpořeno faktem, že některé tiskárny se nacházely v blízkosti posvátných míst. Moje případová studie se zabývá 46 kramářskými písněmi k poutnímu místu Vranov (tyto písňové tisky vycházely od poloviny 18. století do konce 19. století). Pomocí srovnání s podobnými poutními kramářskými písněmi k jiným českým a moravským poutním místům ukazuji genezi textů a jejich další vývoj. Ve studii ukazuji tři typické způsoby adaptací textů pro jiné poutní místo: 1. "obracení" pomocí prosté změny jména ctěné osoby či poutního místa 2. nahrazení zakladatelské legendy 3. přivlastnění si původní zakládající legendy. Při analýze a srovnání narativů shledávám velmi užitečný koncept Pierra Nory (1989): poutní kramářské písně představuji jako typické médium kolektivní paměti, pro něž je typické připomínání a zapomínání, deformace a přivlastnění. Analyzované vazby mezi poutními kramářskými písněmi dokládají, že tyto texty představují typické žánry populární kultury, v nichž cirkulace a nové použití textů je obvyklé a přirozené.

  • Název v anglickém jazyce

    "Obracení" poutních kramářských písní. Panna Marie Vranovská

  • Popis výsledku anglicky

    The focus of this paper is on the Czech pilgrimage broadside ballads and their adapting for different pilgrimage sites. The heyday of Czech broadside ballads (1750–1850) covered also the period in which pilgrimages to both local and more distant holy sites were extremely popular. Collective singing played very important role during pilgrimages and broadside ballads became the most popular medium for disseminating of pilgrimage songs. The increasing demand on pilgrimage songs for local sites led to the intensive production of pilgrimage broadside ballads, supported also by the fact that some printing houses were situated in the neighbourhood of the holy sites. The present case study deals with 46 broadside ballads to the pilgrimage site of Vranov from the mid-18th century to the late-19th century. Through comparism of the similiar broadside ballads to other Czech and Moravian pilgrimage sites I explore the genesis of the texts and their further development. I present three typical ways of adapting the texts for another pilgrimage site: 1.„turning“ by only changing the name of the holy person or the site 2. replacement of the founding legend 3. appropriation of the original founding legend. In analyzing and comparing the narratives, I find, the notion of collective memory (Nora 1989) is very helpful: that is, pilgrimage broadside ballads are introduced as a medium of collective memory, for which remembering, forgetting, deformation and appropriation is very common. The analysed interrelations among the pilgrimage broadside ballads witness that the texts are typical genre of popular culture, where circulation and reusing of texts is frequent and natural.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Musei Nationalis Pragae – Historia litterarum

  • ISSN

    2570-6861

  • e-ISSN

    2570-687X

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    101-110

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus