Proti historické amnézii : čeští exiloví skladatelé Jan Novák a Antonín Tučapský versus oficiální kulturní politika
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00123476" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00123476 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/111872" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/111872</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2021-2-2" target="_blank" >10.5817/MB2021-2-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proti historické amnézii : čeští exiloví skladatelé Jan Novák a Antonín Tučapský versus oficiální kulturní politika
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním z významných výzkumných témat české muzikologie je problematika střetu svobodně smýšlejících skladatelů s ideologicky pokřivenou kulturní politikou československého komunistického režimu (1948–1989). Čeští skladatelé v exilu byli předurčeni k vymazání z kolektivní historické paměti. Rekonstrukce jejich díla, života a významu v kontextu současníků je proto jedním ze základních úkolů péče o dědictví hudební kultury. Při pohledu z Československa mohli být skladatelé v exilu svými kolegy vnímáni jako zrádci, případně se jejich zahraniční kariéra mohla stát předmětem závisti. Pohled z opačné strany na politicky deformovanou českou hudební kulturu je velmi cenný pro objektivní rekonstrukci zdejší situace. Studium exilové hudební kultury často vypovídá mnohem více o naší vlastní historii než o osudech exilových skladatelů.
Název v anglickém jazyce
Against Historical Amnesia : Czech Exile Composers Jan Novák and Antonín Tučapský versus Official Cultural Policy
Popis výsledku anglicky
One of the important research topics of Czech musicology is the issue of the clash of free-thinking composers with the ideologically distorted cultural policy of the Czechoslovak communist regime (1948–1989). Czech composers in exile were destined to be erased from the collective historical memory. Reconstruction of their work, life and significance in the context of contemporaries is therefore one of the basic tasks of caring for the heritage of musical culture. Seen from Czechoslovakia, composers in exile could be perceived by their colleagues as cowards, or their foreign career could become the subject of envy. Seen from the other side, the external view of the politically deformed Czech music culture is very valuable for the objective reconstruction of the local situation. The study of exile music culture often tells far more about our own history than about the fates of exile composers.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Brunensia
ISSN
1212-0391
e-ISSN
2336-436X
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
15-21
Kód UT WoS článku
000766749800002
EID výsledku v databázi Scopus
—