"Their hour will be his hour" : Margaret Atwood's Hag-Seed and the Conventions of Renaissance Revenge Plays
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00123760" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00123760 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pdf.uhk.cz/hkjas/index.php" target="_blank" >http://pdf.uhk.cz/hkjas/index.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
"Their hour will be his hour" : Margaret Atwood's Hag-Seed and the Conventions of Renaissance Revenge Plays
Popis výsledku v původním jazyce
Although an openly radical re-imagination of Shakespeare’s The Tempest, Margaret Atwood’s Hag-Seed (2016) is in many ways faithful to the Renaissance roots of its model. Streamlining the convoluted plot of the original and narrating it chiefly from the perspective of the story’s protagonist, Felix Phillips (the “Prospero” of the novel), Atwood’s text is centred on the motifs of (in)justice and personal revenge. This article argues that to emphasise her interpretation of the Shakespeare play, Atwood employs a number of conventional elements of Elizabethan and Jacobean revenge plays – such as the metatheatrical techniques, the strong character of the avenger, the presence of the ghost and the avenger’s death – making her novel not only a modernised version of Shakespeare’s The Tempest, but also a revival, of a kind, of a whole dramatic genre, whose popularity peaked in the late 16th and early 17th centuries and whose conventions permeate the structure of Hag-Seed’s narrative.
Název v anglickém jazyce
"Their hour will be his hour" : Margaret Atwood's Hag-Seed and the Conventions of Renaissance Revenge Plays
Popis výsledku anglicky
Although an openly radical re-imagination of Shakespeare’s The Tempest, Margaret Atwood’s Hag-Seed (2016) is in many ways faithful to the Renaissance roots of its model. Streamlining the convoluted plot of the original and narrating it chiefly from the perspective of the story’s protagonist, Felix Phillips (the “Prospero” of the novel), Atwood’s text is centred on the motifs of (in)justice and personal revenge. This article argues that to emphasise her interpretation of the Shakespeare play, Atwood employs a number of conventional elements of Elizabethan and Jacobean revenge plays – such as the metatheatrical techniques, the strong character of the avenger, the presence of the ghost and the avenger’s death – making her novel not only a modernised version of Shakespeare’s The Tempest, but also a revival, of a kind, of a whole dramatic genre, whose popularity peaked in the late 16th and early 17th centuries and whose conventions permeate the structure of Hag-Seed’s narrative.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hradec Králové Journal of Anglophone Studies
ISSN
2336-3347
e-ISSN
2571-032X
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
80-86
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—