Analytický vhled do upravovatelské činnosti Hynka Bíma na příkladu Kytice národních písní moravských pro klavír a sólový hlas
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00125650" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00125650 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-12022" target="_blank" >https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-12022</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analytický vhled do upravovatelské činnosti Hynka Bíma na příkladu Kytice národních písní moravských pro klavír a sólový hlas
Popis výsledku v původním jazyce
Hynek Bím (5. března 1874 - 30. prosince 1958) patřil k nejvýznamnějším sběratelům lidových písní v českých zemích co do počtu a kvality sběrů. Byl jedním ze spolupracovníků Leoše Janáčka a za svůj život nasbíral na Moravě a na Slovensku přes 4000 písní. Jeho sběratelské metody se vyznačovaly dobově progresivním přístupem k zápisu lidových písní. Hynek Bím byl především pedagogem, ale kromě zaznamenávání hudebního folkloru se věnoval i skladatelské činnosti. Důležitou součástí jeho tvorby byly úpravy lidových písní. Tato studie přináší analytický pohled na Kytici lidových písní moravských, Bímův nepublikovaný cyklus sedmdesáti úprav lidových písní pro klavír a sólový hlas. Tento vhled se zabývá souvislostmi obsahu a vzniku cyklu i specifiky a charakteristickými rysy Bímova aranžérského stylu s ohledem na latentní harmonii moravské lidové písně a tradiční moravské instrumentální hudby.
Název v anglickém jazyce
An Analytical Insight into the Folk Songs Arranging Activities of Hynek Bím on the Example of Kytice národních písní moravských for Piano and Solo Voice
Popis výsledku anglicky
Hynek Bím (5 March 1874 – 30 December 1958) was one of the most important collectors of folk songs in the Czech lands in terms of the number and quality of records. He was one of Leoš Janáček’s collaborators and during his lifetime he collected over 4000 songs in Moravia and Slovakia. His collecting methods were characterised by a contemporary progressive approach to folk song notation. Hynek Bím was primarily an educator, but in addition to recording musical folklore, he was also a composer. An important part of his work was the arrangements of folk songs. This study provides an analytical insight into Kytice narodních písní moravských (“Folk Songs Bouqet”), Bím’s unpublished cycle of seventy arrangements of folk songs for piano and solo voice. This insight deals with the contexts of the cycle’s content and origins as well as with the specifics and characteristic features of Bím’s arranging style with regards to the latent harmony of Moravian folk song and the traditional Moravian instrumental music.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60404 - Folklore studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
54
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
33-49
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—