Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

“Black CNN” : Cultural Transmission of Moral Norms through Narrative Art

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00126469" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00126469 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://brill.com/view/journals/jocc/22/3-4/article-p264_5.xml?ebody=abstract%2Fexcerpt" target="_blank" >https://brill.com/view/journals/jocc/22/3-4/article-p264_5.xml?ebody=abstract%2Fexcerpt</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1163/15685373-12340130" target="_blank" >10.1163/15685373-12340130</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    “Black CNN” : Cultural Transmission of Moral Norms through Narrative Art

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In recent debates in moral psychology and literary Darwinism, several authors suggested that narrative art plays a significant role in the process of the social learning of moral norms, functioning as storage of locally salient moral information. However, an integrative view, which would help explain the inner workings of this morally educative function of narrative art, is still lacking. This paper provides such a unifying theoretical account by bringing together insights from moral psychology (concerning the non-reflective nature of moral cognition), educational sciences (concerning different types of settings and methods of moral learning), cognitive/evolutionary narratology (concerning how easy narrative art lends itself to the transmission of moral information), and cultural evolution (concerning different types of learning strategies/biases in relation to narrative art). A study of contemporary American rap music is included to showcase the benefits of this integrative approach in the context of one particular type of narrative art.

  • Název v anglickém jazyce

    “Black CNN” : Cultural Transmission of Moral Norms through Narrative Art

  • Popis výsledku anglicky

    In recent debates in moral psychology and literary Darwinism, several authors suggested that narrative art plays a significant role in the process of the social learning of moral norms, functioning as storage of locally salient moral information. However, an integrative view, which would help explain the inner workings of this morally educative function of narrative art, is still lacking. This paper provides such a unifying theoretical account by bringing together insights from moral psychology (concerning the non-reflective nature of moral cognition), educational sciences (concerning different types of settings and methods of moral learning), cognitive/evolutionary narratology (concerning how easy narrative art lends itself to the transmission of moral information), and cultural evolution (concerning different types of learning strategies/biases in relation to narrative art). A study of contemporary American rap music is included to showcase the benefits of this integrative approach in the context of one particular type of narrative art.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60304 - Religious studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Cognition and Culture

  • ISSN

    1567-7095

  • e-ISSN

    1568-5373

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    264-293

  • Kód UT WoS článku

    000876332100005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85135803663