Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pražský hrad v 18. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00127847" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00127847 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pražský hrad v 18. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Další z kapitol části Hrad císařský pojednává sumárně o druhém ze dvou časových obdobích rezidenčního charakteru Pražského hradu: ve druhé půli 18. století, za vlády Marie Terezie. Při konkrétnější identifikaci této etapy si můžeme pomoci užitím motta „prostřednictvím obnovy k reprezentaci majestátu“ v době pozdně barokní. Královská korunovace Marie Terezie v Praze se odehrála přirozeně po zažehnání nebezpečí ze ztráty české koruny, ale současně právě proto znamenala první výrazný moment zlomu ve válkách o rakouské dědictví, které propukly záhy po smrti císaře Karla VI. Druhým momentem se stalo zvolení a korunovace jejího manžela Františka Lotrinského císařem Svaté říše římské (národa německého) v září a říjnu roku 1745. Uskutečnění architektonické myšlenky Marie Terezie na Pražském hradě můžeme sledovat především ve dvou etapách: první souvisela s reprezentací „obecného dobrého“ ve vztahu dynastie a stavovské společnosti, která ji podporovala (vybudování tereziánského ústavu šlechtičen; druhá potom symbolicky představila obnovení královské moci a trvalý pomník této moci pod vládou císařovny-královny. Vysvětlení architektonického stylu, který v Praze použil architekt Nicolao Pacassi by snad mohlo být spojeno s charakterem architektonické úlohy: totiž vybudování královské rezidence v návaznosti na rezidenci vídeňskou a říšskou, císařskou. Učinil tak prostřednictvím myšlenky obnovení ve dvojím slova smyslu. Na jedné straně obnovoval staré královské sídlo na Pražském hradě, na druhé straně obnovoval v nových formách uměleckou úlohu panovnické rezidence. Pacassiho hlubší motiv v projektu Pražského hradu může tedy znít „renovatio“. Takové „obnovení“ bylo jistě blízké rovněž politickému myšlení Marie Terezie. A ve spojení stavební tradice v rámci rezidenčního „decora“ a osobního monumentu panovnice, které si i v současnosti „vyžaduje pozornost“ dnešního návštěvníka můžeme asi hledat význam přestavby Pražského hradu a její charakter, to je: „renovatio“ a „represenattio Maiestatis“.

  • Název v anglickém jazyce

    Prague Castle in the 18th century

  • Popis výsledku anglicky

    Another of the chapters of the Imperial Castle section briefly discusses the second of the time periods of Prague Castle's residential character: in the second half of the 18th century, during the reign of Maria Theresa. We can help with identification of this stage by using the motto "through restoration to represent majesty" in the late Baroque era. The royal coronation of Maria Theresa in Prague took place naturally after the danger of the loss of the Czech crown had been extinguished, but at the same time it marked the first significant turning point in the wars of the Austrian succession, which broke out soon after the death of Emperor Charles VI. The second moment was the election and coronation of her husband Francis of Lorraine as Emperor of the Holy Roman Empire (of the German nation) in September and October of 1745. We can observe the realization of Maria Theresa's architectural idea at Prague Castle mainly in two periods: the first was related to the representation of the "common good" in the relationship between the dynasty and the estate society that supported it (the building of the Teresian Institute of Nobles); the latter then symbolically presented the restoration of royal power and the permanent monument of this power under the rule of the empress-queen. The explanation of the architectural style used in Prague by the architect Nicolao Pacassi could perhaps be connected with character of the architectural task: namely, the construction of a royal residence in connection with the Viennese and imperial, imperial residences. Pacassi did so through the idea of restoration in a double sense of the word. On the one hand, he was restoring the old royal residence at Prague Castle, on the other hand, he was renewing the artistic role of the royal residence in new forms . Pacassi's deeper motive in the Prague Castle project can therefore be "renovatio". Such a "renewal" was certainly also close to Maria Theresa's political thinking. And in the combination of the building tradition within the residential "decor" and the personal monument of the empress, which even today "demands the attention" of today's visitor, we can probably look for the meaning of the reconstruction of Prague Castle and its character, that is: "renovatio" and "representatio Maiestatis".

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Pražský hrad : srdce českého státu

  • ISBN

    9788088315124

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    314-331

  • Počet stran knihy

    549

  • Název nakladatele

    Správa Pražského hradu

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly