"mit gleicher andacht alle Ins gesambt Täglich betten" Nástěnné malby Josefa Sterna v kapli Paláce šlechtičen v Brně
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00129336" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00129336 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/node/72" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/node/72</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/OHA2022-1-2-7" target="_blank" >10.5817/OHA2022-1-2-7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"mit gleicher andacht alle Ins gesambt Täglich betten" Nástěnné malby Josefa Sterna v kapli Paláce šlechtičen v Brně
Popis výsledku v původním jazyce
Nástěnné malby v kapli vytvořil Josef Stern (1716–1775) v roce 1756. Aktuálně ukončená restaurátorská obnova maleb umožnila detailní analýzu jejich stylových aspektů a zároveň se stala podnětem k vyhledání a konkretizaci malířových inspiračních zdrojů. Rekonstrukce ikonografického programu maleb v kapli ukázala, že ideový program akcentuje čistotu a neposkvrněnost, jejíž nositelkou je Panna Marie, a tematizuje zejména Mariin ctnostný a bohabojný život. Tvůrcem ikonografického konceptu s výrazným didaktickým nábojem, zahrnující zcela unikátní podobu výjevu Zasnoubení Panny Marie, mohla být hypoteticky představená nadace svobodná paní Anna Constancie Miniati z Campoli, rozená Žalkovská ze Žalkovic. Hledání autora tohoto unikátního ikonografického konceptu otvírá do budoucna dosud málo poznanou otázku mecenátu žen v prostředí církve.
Název v anglickém jazyce
"mit gleicher andacht alle Ins gesambt Täglich betten" Murals by Josef Stern in the chapel of the Palace of Noble Ladies in Brno
Popis výsledku anglicky
The murals in the chapel were created by Josef Stern (1716–1775) in 1756. The recently completed restoration of the paintings has permitted a detailed analysis of their stylistic aspects and become an impetus for finding and specifying the painter’s sources of inspiration. The reconstruction of the iconographic programme of paintings in the chapel have showed, that the ideological programme clearly emphasizes the purity and immaculateness of the Virgin Mary and focuses on Mary’s virtuous and godly life. The creator of the iconographic concept, with its strong didactic charge, including a completely unique form of the scene of the Betrothal of the Virgin Mary, could hypothetically be the superior of the foundation, the Baroness Anna Constancie Miniati of Campoli, née Žalkovská of Žalkovice. The search for the creator of this unique iconographic concept opens up the hitherto little-known question of the patronage of women within the church environment.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA21-13208S" target="_blank" >GA21-13208S: Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opuscula historiae artium
ISSN
1211-7390
e-ISSN
—
Svazek periodika
roč. 71
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
76-93
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—