Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Self-esteem and career adaptability : Moderating roles of parental and peer support

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00130409" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00130409 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cdq.12319" target="_blank" >https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cdq.12319</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1002/cdq.12319" target="_blank" >10.1002/cdq.12319</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Self-esteem and career adaptability : Moderating roles of parental and peer support

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The present study aimed to examine the long-term associations between self-esteem and career adaptability and to investigate the moderating roles of parental and peer support in these associations. The two-wave longitudinal study used a sample of 3,126 graduates from vocational upper secondary education during their career transition. Questionnaires were administered at two time points: two months before graduation (T1) and ten months after graduation (T2). The results of linear regression and moderation analysis showed that (1) self-esteem had a longitudinal positive effect on career adaptability, (2) perceived parental and peer support did not have significant effects on career adaptability, and (3) peer support served as a moderator in the relationship between self-esteem and career adaptability. The findings emphasize the psychosocial nature of career adaptability and highlight the role of perceived peer support in the career adaptability of vocational education graduates during their career transition.

  • Název v anglickém jazyce

    Self-esteem and career adaptability : Moderating roles of parental and peer support

  • Popis výsledku anglicky

    The present study aimed to examine the long-term associations between self-esteem and career adaptability and to investigate the moderating roles of parental and peer support in these associations. The two-wave longitudinal study used a sample of 3,126 graduates from vocational upper secondary education during their career transition. Questionnaires were administered at two time points: two months before graduation (T1) and ten months after graduation (T2). The results of linear regression and moderation analysis showed that (1) self-esteem had a longitudinal positive effect on career adaptability, (2) perceived parental and peer support did not have significant effects on career adaptability, and (3) peer support served as a moderator in the relationship between self-esteem and career adaptability. The findings emphasize the psychosocial nature of career adaptability and highlight the role of perceived peer support in the career adaptability of vocational education graduates during their career transition.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Career Development Quarterly

  • ISSN

    0889-4019

  • e-ISSN

    2161-0045

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    84-96

  • Kód UT WoS článku

    000956555900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85150952962