Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00134156" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00134156 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek pojednává o gigantické soše budoucího Buddhy Maitréji, nazývané Baržiho Čhampa, která se nacházela v hlavní dvoraně chrámu Džokhang ve Lhase. Tato zhruba osmimetrová měděná pozlacená socha byla v roce 1966 maoistickými rudými gardisty zničena a dnes na jejím místě stojí replika, či spíše imitace původní sochy. Přestože šlo o největší sochu v Džokhangu, není známo příliš mnoho fotografií, které by zachycovaly původní podobu před jejím zánikem. Zatím jich bylo publikováno okolo desítky, přičemž od českých, respektive československých autorů pochází zhruba třetina. První, kdo z našinců sochu vyfotografoval a publikoval, byl v prosinci 1954 Josef Vaniš a poslední byl v září 1956 Augustin Palát, a právě jejich fotografie sehrály kardinální roli ve zjištění, že se socha v průběhu času proměňovala – pohybovala rukou. Tuto záhadu změny gesta ruky (sansktsky mudra) v polovině padesátých let se příspěvek pokusí rozlousknout.
Název v anglickém jazyce
Vaniš and Palát's photograph of Barzi's Great Maitreya and its significance for the visual reconstruction of the Jokhang Temple in Lhasa : a case study
Popis výsledku anglicky
The paper discusses the gigantic statue of the future Buddha Maitreya, called Barji Champa, which was located in the main hall of the Jokhang Temple in Lhasa, Tibet. This roughly eight-metre-high gilded copper statue was destroyed by Maoist Red Guards in 1966 and today a replica, or rather an imitation of the original statue, stands in its place. Although it was the largest statue in Jokhang, not many photographs are known to show the original form before its demise. About a dozen of them have been published so far, with about a third coming from Czech or Czechoslovak authors. The first Czech photographer to photograph and publish the statue was Josef Vaniš in December 1954, and the last was Augustin Palát in September 1956, and it was their photographs that played a cardinal role in establishing that the statue had changed over time - that it had moved by hand. The paper will attempt to unravel this mystery of the change in hand gesture (mudra in Sanskrit) in the mid-1950s.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60304 - Religious studies
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA23-06406S" target="_blank" >GA23-06406S: Reprezentace a role tibetského buddhismu v narativech o Tibetu od roku 1950 do současnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Tichá pošta mezi Bohemií a Buddhou
ISBN
9788074762284
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
43
Strana od-do
201-243
Název nakladatele
Togga
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
31. 3. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—