Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Eye movements during reading in children with dyslexia : An eye-tracking study

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00134558" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00134558 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Eye movements during reading in children with dyslexia : An eye-tracking study

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper investigates developmental dyslexia, a specific learning disability characterized by reading difficulties (Gabrieli, 2009), and its impact on children's education and behavior (Rello &amp; Ballesteros, 2015; Spafford &amp; Grosser, 1996). It explores theories linking dyslexia to visual perception and eye movements (Stein, 2001), using eye-tracking to analyze dyslexic children's reading patterns. The study's methodology involves a quantitative approach, examining eye movements in 9-10 year-old dyslexic and non-dyslexic pupils (control group) during the reading of a consistent text. Preliminary results, to be fully analyzed in 2023, indicate that dyslexic readers exhibit longer fixation durations, increased fixations, and shorter saccades compared to typical readers (Rayner, 1998), with fixation counts rising with word length (Hutzler &amp; Wimmer, 2004). The paper aims to contribute new insights into dyslexic reading processes, enhancing diagnostic and treatment approaches, and improving teacher awareness and educational quality for dyslexic pupils in the Czech environment.

  • Název v anglickém jazyce

    Eye movements during reading in children with dyslexia : An eye-tracking study

  • Popis výsledku anglicky

    This paper investigates developmental dyslexia, a specific learning disability characterized by reading difficulties (Gabrieli, 2009), and its impact on children's education and behavior (Rello &amp; Ballesteros, 2015; Spafford &amp; Grosser, 1996). It explores theories linking dyslexia to visual perception and eye movements (Stein, 2001), using eye-tracking to analyze dyslexic children's reading patterns. The study's methodology involves a quantitative approach, examining eye movements in 9-10 year-old dyslexic and non-dyslexic pupils (control group) during the reading of a consistent text. Preliminary results, to be fully analyzed in 2023, indicate that dyslexic readers exhibit longer fixation durations, increased fixations, and shorter saccades compared to typical readers (Rayner, 1998), with fixation counts rising with word length (Hutzler &amp; Wimmer, 2004). The paper aims to contribute new insights into dyslexic reading processes, enhancing diagnostic and treatment approaches, and improving teacher awareness and educational quality for dyslexic pupils in the Czech environment.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL05000177" target="_blank" >TL05000177: Diagnostika dyslexie s využitím eye-trackingu a umělé inteligence</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů