Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Library as an Educational Institution 1918-1968 : Construction of the „New Human“ as a Discontinuity in Continuity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00136394" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00136394 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.muni.cz/cphpjournal/article/view/38442" target="_blank" >https://journals.muni.cz/cphpjournal/article/view/38442</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/cphpj-2023-002" target="_blank" >10.5817/cphpj-2023-002</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Library as an Educational Institution 1918-1968 : Construction of the „New Human“ as a Discontinuity in Continuity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The historiographical study analyses libraries as institutions that work with the collective memory of the nations in which they are located while educating all inhabitants. Libraries represent one of the crucial institutions of modern Czechoslovak society. This study focuses on their research from the perspective of the anthropology of institutions. Within the framework of Czechoslovakia, it analyses three stages of historical development: 1918–1938, 1938–1948 and 1948–1968. The study seeks to uncover anthropological patterns that implicitly shape the structure, meaning and methods of functioning of libraries and their social order. It also explains why libraries were essential institutions for Masaryk's Czechoslovakia and the totalitarian communist state. The study shows libraries as an institution with a high degree of historical continuity and, at the same time, discontinuously changing from a place of education for democracy into a means of propaganda and indoctrination.

  • Název v anglickém jazyce

    Library as an Educational Institution 1918-1968 : Construction of the „New Human“ as a Discontinuity in Continuity

  • Popis výsledku anglicky

    The historiographical study analyses libraries as institutions that work with the collective memory of the nations in which they are located while educating all inhabitants. Libraries represent one of the crucial institutions of modern Czechoslovak society. This study focuses on their research from the perspective of the anthropology of institutions. Within the framework of Czechoslovakia, it analyses three stages of historical development: 1918–1938, 1938–1948 and 1948–1968. The study seeks to uncover anthropological patterns that implicitly shape the structure, meaning and methods of functioning of libraries and their social order. It also explains why libraries were essential institutions for Masaryk's Czechoslovakia and the totalitarian communist state. The study shows libraries as an institution with a high degree of historical continuity and, at the same time, discontinuously changing from a place of education for democracy into a means of propaganda and indoctrination.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50804 - Library science

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Czech-Polish Historical and Pedagogical Journal

  • ISSN

    1803-6546

  • e-ISSN

    2336-1654

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    16-35

  • Kód UT WoS článku

    001230008600002

  • EID výsledku v databázi Scopus