Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A KHARKIV-POLTAV WRITER IN THE BRNO-OLOMOUC PERSPECTIVE

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00137277" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00137277 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://tractatus.sumdu.edu.ua/index.php/journal/article/view/1117" target="_blank" >https://tractatus.sumdu.edu.ua/index.php/journal/article/view/1117</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21272/Ftrk.2023.15(2)-17" target="_blank" >10.21272/Ftrk.2023.15(2)-17</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    ukrajinština

  • Název v původním jazyce

    CHARKÌVS’KO-POLTAVS’KYJ PYS’MENNYK U BRNENS’KO-OLOMOUC’KÌJ PERSPEKTYVÌ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Z’jasovujet’sja, ščo serjoznì doslìdžennja tvorčoji laboratorìji Antona Makarenka provodyly try krajiny: Ukrajina, FRN ta Čechoslovaččyna, ì ščo same cej «trykutnyk» zabezpečyv syntetyčnyj pìdchìd do vyvčennja lìteraturno-pedahohìčnoji spadščyny vydatnoho pedahoha CHCH stolìttja. Nahološujet’sja na «ukrajins’kostì» Antona Makarenka, jakyj žyv v Ukrajinì, pysav pro ukrajincìv, nevtomno pracjuvav jak orhanìzator dytjačoji kolonìji dlja ukrajins’kych nepovnolìtnìch, a otže joho ìm’ja jak pedahoha ì pys’mennyka naležyt’ ukrajins’kìj, jevropejs’kìj, svìtovìj lìteraturì CHCH st. Avtory naukovoji rozvìdky prokladajut’ «mìstok» vìd očoljuvanoji prof. H’otcem Chìllìhom laboratorìji «Makarenko-referat» pry Marburz’komu unìversytetì (FRN) do Ukrajiny (prof. Mychajlo Hetmanec’) ì Moravìji – Brna j Olomouca (prof. Lìbor Pecha) ì dovodjat’ važlyvìst’ naukovoji pracì ostann’oho, jaka dopomahaje po-novomu podyvytysja na pedahohìku Makarenka ì joho doslìdnykìv. Stverdžujet’sja, ščo profesor Lìbor Pecha, hlyboko vyvčyvšy makarenkìvs’ku pedahohìku, z velykoju povahoju stavyvsja do vydatnoho makarenkoznavcja sučasnostì – Mychajla Hetmancja, jakyj peršym zvernuv uvahu na važlyvìst’ «Pedahohìčnoji poemy» Makarenka jak chudožn’oho tvoru. Vodnočas olomouc’kyj doslìdnyk, jak ì ukrajins’kyj naukovec’, napoljahajut’ na neobchìdnostì vyvčennja spadščyny Makarenka jak pedahohìky «zdorovoho hluzdu».

  • Název v anglickém jazyce

    A KHARKIV-POLTAV WRITER IN THE BRNO-OLOMOUC PERSPECTIVE

  • Popis výsledku anglicky

    The present article shows how deep studies of the literary work of Anton Makarenko were carried out by three countries: Ukraine, Germany and Czechoslovakia, thus resulting in a synthetic approach provided to the studies of the literary and pedagogical heritage of the outstanding teacher of the 20th century. A special emphasis lies on Anton Makarenko's being Ukrainian: he lived in the Ukraine, wrote about Ukrainians, worked tirelessly organizing children's colonies for Ukrainian minors, and therefore his name as a teacher and writer belongs to Ukrainian, European, and world literatury heritage of the 20th century. The authors of scientific research build a "bridge" from the "Makarenko department" at the University of Marburg (Germany), chaired by Prof. Goetz Hillig to Ukraine, led by Prof. Mykhailo Hetmanets, to Moravia and Brno and Olomouc (Prof. Libor Peha) and prove the importance of the latter's scientific work, which allows to see Makarenko's pedagogy and its researchers in a new light. It is claimed that Professor Libor Peha, who studied Makarenko's pedagogy thoroughly, had a great respect for the outstanding contemporary researcher of Makarenko's heritage Mykhailo Hetmanets. The latter was the first one to draw attention to the importance of Makarenko's "Pedagogical Poem" as a work of art. At the same time, both the Olomouc researcher, as well as the Ukrainian scientist, insist on the need to study Makarenko's legacy as "common sense" pedagogics.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Fìlolohìčnì traktaty

  • ISSN

    2077-804X

  • e-ISSN

    2410-373X

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    UA - Ukrajina

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    167-174

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus