Mešní propria Františka Gregora Emmerta v kontextu skladatelovy duchovní tvorby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00138173" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00138173 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://opusmusicum.cz/" target="_blank" >https://opusmusicum.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mešní propria Františka Gregora Emmerta v kontextu skladatelovy duchovní tvorby
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie se zabývá dosud neprobádanými cykly proprií brněnského skladatele a pedagoga Františka Gregora Emmerta (1940-2015) a zkoumá také skladatelovu duchovní tvorbu. Autorka se v textu zamýšlí nad rozmanitostí skladeb, které spadají do oblasti duchovní hudby. Poukazuje na Emmertovu práci s biblickými citáty, duchovními a liturgickými texty, a to i například v instrumentálních skladbách s duchovním aspektem či významem. Jádrem studie je popis dvou cyklů proprií z let 1986-1991 a 1998-1999 určených pro liturgické účely, které jsou sučástí skladatelovy pozůstalosti v Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea. Starší z nich je rozdělen do tří svazků a obsahuje úpravy textů pro celý církevní rok. Přepis a edice skladeb z třísvazkového cyklu je dílem Zdeny a Václava Vaculovičových - organizátorů Mezinárodního festivalu soudobé tvorby s duchovním zaměřením Forfest. Studie vrcholí charakteristikou a analýzou druhého cyklu proproií, konkrétně skladby Proprium Květná neděle, která vznikla na základě kompoziční soutěže jednoty Musica Sacra v roce 1998. V analytické části studie autorka zachycuje charakteristické prvky melodie, harmonie, rytmu a instrumentace, které tvoří základní kompoziční principy díla.
Název v anglickém jazyce
The Mass Propers of František Gregor Emmert within the Context of the Composer´s Sacred Works
Popis výsledku anglicky
This study deals with the previously unexamined cycles of propers by the Brno composer and teacher František Gregor Emmert (1940–2015) and also examines the composer’s sacred works. The author reflects in the text on the variety of compositions that fall within the realm of sacred music. She points to Emmert’s work with biblical quotations, sacred and liturgical texts, extending, for example, instrumental compositions with a sacred aspect or meaning. The core of the study is a description of two cycles of propers from 1986–1991 and 1998–1999 intended for liturgical purposes, which are preserved as part of the composer’s papers in the Department of Music History of the Moravian Museum. The older of the two is divided into three volumes and contains the settings of texts for the entire church year. The transcription and edition of the pieces from the three-volume cycle is the work of Zdena and Václav Vaculovič – organizers of the Forfest International Festival of Contemporary Art with a Sacred Focus. The study culminates in a characterization and analysis of the second cycle of propers, specifically the work Proprium Palm Sunday, which was composed on the basis of the composition competition of the association Musica Sacra in 1998. In the analytical part of the study, the author depicts the characteristic elements of melody, harmony, rhythm and instrumentation that form the basic compositional principles of the work.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
55
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
19-31
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—