Performing heritage : Between tradition and Innovation
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00135503" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00135503 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://tatk.elte.hu/folyoiratok/antro-polus" target="_blank" >https://tatk.elte.hu/folyoiratok/antro-polus</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Performing heritage : Between tradition and Innovation
Popis výsledku v původním jazyce
Through performance as a tool of cultural analysis, the paper looks at the form of contemporary Intangible Cultural Heritage practices. Using performance as a methodological approach allows heritage practices to be understood as emerging in relational, contingent, and dynamic spaces. One of several disputes arises in using and mediating intangible cultural heritage - where is the boundary between 'tradition' and 'innovation'? For events registered as Intangible Cultural Heritage, there is a tendency to preserve these practices and thus suppress the cultural process, but at the same time, contemporary ideas and innovations, whether conscious or unconscious, emerge quite spontaneously. The concept of the performativity of heritage also challenges the notion of audience passivity and places the audience in the role of active actors in the performance of heritage.
Název v anglickém jazyce
Performing heritage : Between tradition and Innovation
Popis výsledku anglicky
Through performance as a tool of cultural analysis, the paper looks at the form of contemporary Intangible Cultural Heritage practices. Using performance as a methodological approach allows heritage practices to be understood as emerging in relational, contingent, and dynamic spaces. One of several disputes arises in using and mediating intangible cultural heritage - where is the boundary between 'tradition' and 'innovation'? For events registered as Intangible Cultural Heritage, there is a tendency to preserve these practices and thus suppress the cultural process, but at the same time, contemporary ideas and innovations, whether conscious or unconscious, emerge quite spontaneously. The concept of the performativity of heritage also challenges the notion of audience passivity and places the audience in the role of active actors in the performance of heritage.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Antro-pólus
ISSN
2559-9763
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
HU - Maďarsko
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
206-216
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—