„Sólo před barákem“ – současné taneční projevy na hodových slavnostech na Brněnsku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00137493" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00137493 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„Sólo před barákem“ – současné taneční projevy na hodových slavnostech na Brněnsku
Popis výsledku v původním jazyce
Odborná studie se zaměřuje na téma tanečních projevů během hodových slavností, zejména v Brně a okolí, s důrazem na kontext tance ve veřejném prostoru. Klade si za cíl stručně charakterizovat povahu těchto tanečních projevů v rámci současné etnokulturní tradice. Na základě interpretativní analýzy dat z kvalitativního výzkumu se pokusí stanovit nosné významy a funkce, které (lidový) tanec v daném kontextu veřejného prostoru naplňuje. Z teoretického hlediska se studie opírá především o participativně‑prezentační východiska kanadského etnochoreologa Andriye Nahachewského, zkoumající roli tance jako prostředku pro aktivní účast a prezentaci v rámci veřejného prostoru. Jejím záměrem je také prozkoumat pozici tance a specifické taneční příležitosti – hodů – v procesu vyjednávání lokální identity. Studie nabízí poznatky o současném stavu a funkcích lidového tance v kontextu etnokulturní tradice hodových slavností. Tyto poznatky mohou přispět k širší diskuzi o dancescape v českém prostředí, současně nabídnout pohled na vztah mezi tancem a etnokulturními tradicemi jako klíčovým prvkem kulturní identity.
Název v anglickém jazyce
“Solo in front of the House” − Present-Day Dance Expressions at Kermesses in the Brno Region
Popis výsledku anglicky
This expert study focuses on the topic of dance expressions during kermesse festivals, especially in Brno and its surroundings, with an emphasis on the context of dance in public spaces. It aims to briefly characterize the nature of these dance expressions within the contemporary ethno-cultural tradition. On the basis of an interpretative analysis of qualitative research data, it will attempt to determine the principal meanings and functions that (folk) dance fulfils in the given context of public spaces. From a theoretical perspective, the study is primarily based on the participatory-presentational background of the Canadian ethnochoreologist Andriy Nahachewsky, which explores the role of dance as a means for active participation and presentation within a public space. Additionally, it aims to examine the position of dance and a specific dance occasion − the kermesse − in the process of negotiating local identity. The study offers findings about the current status and functions of folk dance in the context of the ethnocultural tradition of kermesse festivals. These findings can contribute to a broader discussion of the dancescape within a Czech environment and offer insights into the relationship between dance and ethno-cultural traditions as a key element of cultural identity.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dance Context Journal
ISSN
3029-6498
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
2024
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
56-63
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—