Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Život a dílo Osvalda Chlubny v letech 1934–1939

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00137570" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00137570 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Život a dílo Osvalda Chlubny v letech 1934–1939

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pětiletí před vypuknutím druhé světové války zaujímá v životě brněnského skladatele Osvalda Chlubny (1893–1971) zvláštní místo. Chlubna se začíná ve větší míře prosazovat v koncertních sálech, jeho skladby jsou vydávány tiskem a sklízí i ocenění a finanční prémie různých institucí. V hudební tvorbě dospěl přes počáteční megalomanské výboje k vlastnímu svébytnému vyjádření a má za sebou první kompoziční pokusy ve všech oblastech tvorby (snad jen s výjimkou úprav lidových písní a tvorby pro děti). Ve sledovaném období 1934–1939 je z jeho tvorby pravděpodobně nejzajímavějším dílem scénické mystérium V den počátku, op. 43 (1935) podle indiánského mystéria Jak smrt přišla do světa z pera Hartleye Burra Alexandra v překladu Otto Františka Bablera. Za zmínku stojí rovněž oceňovaná trojice koncertů (violová Fantasie, op. 44, klavírní, op. 46 a violoncellový, op. 47) z let 1936–1938. Koncert f moll pro violoncello je také poslední skladbou, která ještě není přímo ovlivněna blížícími se válečnými událostmi. Ve svém příspěvku chci sledovat především oblast provádění a recepce zmíněných skladeb.

  • Název v anglickém jazyce

    Life and Works of Osvald Chlubna in Years 1934–1939

  • Popis výsledku anglicky

    This paper examines the life and works of prominent Brno composer Osvald Chlubna in the second half of the 1930’s. Since we discussed the following years more precisely in a study Works of Osvald Chlubna during the Second World War in Opus musicum revue in 2019 and at a conference in Terezín the same year (Osvald Chlubna and Vladimír Helfert), this paper attempts to broaden the biographical and musicological research deeper into the years of one of Chlubna’s peaks of musical activity in the relatively free Czechoslovakia. The main points are: 1. Chlubna’s musical works – namely his first piano cycles (Nocturnes, op. 36, Prelude, Toccata and Fugue, op. 37, Three Preludes, op. 42), three concertos (for viola, op. 44, piano, op. 46 and cello, op. 47), symphony From Hillsides, Mountains and Forests, op. 40, Passacaglia, op. 41 for organ, Wind Quintet, op. 45, Choruses, op. 39, Songs of Life, op. 38 and scenic mystery How Death Came to the World, op. 43. 2. His teaching career at Brno Conservatory, his memberships in the Club of Moravian Composers and other associations and awards for his works. 3. Performing and reception of his works in the press in the examined years.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů