Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Docházka do mateřské školy jako protektivní faktor proti sociální exkluzi

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00138036" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00138036 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Docházka do mateřské školy jako protektivní faktor proti sociální exkluzi

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vrstevnické vztahy hrají klíčovou roli v sociálním a emočním vývoji dětí. Etnické menšiny a děti rodičů s nízkým vzděláním jsou obzvláště zranitelné vůči odmítání vrstevníky, což může vést k problémům duševního zdraví. Tato studie zkoumá dlouhodobé účinky předškolního vzdělávání na vztahy mezi vrstevníky v šestých třídách na základě stratifikovaného náhodného vzorku 2,397 žáků v České republice. Žáci, kteří navštěvovali předškolní vzdělávání, zejména více než jeden rok, mají více přátel a jsou méně odmítání vrstevníky ve srovnání s těmi, kteří do předškolního vzdělávání nechodili. Předškolní vzdělávání poskytuje ochranný efekt proti odmítání vrstevníky u žáků z etnických menšin a u těch, jejichž rodiče nemají vyšší vzdělání.

  • Název v anglickém jazyce

    Pre-primary education attendance as a protective factor against social exclusion

  • Popis výsledku anglicky

    Peer relationships in schools play a crucial role in children's social and emotional development. Ethnic minority students and those with parents who have low education are especially vulnerable to negative social outcomes, such as peer rejection, which can lead to mental health problems. Pre-primary education has been hypothesized to provide early socialization opportunities that may protect against these adverse outcomes. This study examines the long-term effects of pre-primary education on peer relationships in sixth grade using a stratified random sample of 2,397 sixth-grade students from the Czech Republic. The findings reveal that students who attended pre-primary education, particularly for more than one year, have more friends and are less rejected compared to those who did not attend. Ethnic minority students and those with parents without higher education are identified as more prone to peer rejection, underscoring the challenges these groups face in school. Importantly, this study shows that pre-primary education provides a protective effect against peer rejection for these vulnerable groups. The study highlights the critical need for policies supporting universal access to high-quality pre-primary education, especially for children from disadvantaged backgrounds.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LX22NPO5101" target="_blank" >LX22NPO5101: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů