Endangered Heart : Image Schemas as the Organising Principle of Direction-scenographic Concept for the Brno Production of Händel’s Alcina
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00138410" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00138410 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kramerius.idu.cz/view/uuid:a0c7efcc-08a9-4092-a2cb-4eeb3850abb0?article=uuid:8bb1d371-6004-4e95-8e1b-21e7e9481fd6" target="_blank" >https://kramerius.idu.cz/view/uuid:a0c7efcc-08a9-4092-a2cb-4eeb3850abb0?article=uuid:8bb1d371-6004-4e95-8e1b-21e7e9481fd6</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.62851/35.2024.2.04" target="_blank" >10.62851/35.2024.2.04</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Endangered Heart : Image Schemas as the Organising Principle of Direction-scenographic Concept for the Brno Production of Händel’s Alcina
Popis výsledku v původním jazyce
This paper explores the role of scenography in the meaning-making process in operatic performances, particularly focusing on the 2022 Brno production of Händel’s Alcina directed by Jiří Heřman. The study employs methodology from cognitive science, specifically image schemas and multimodality, to analyse how scenography interacts with other modalities like music and text to create a cohesive theatrical experience. T he paper argues that image schemas are central to organising the perceptual and conceptual structures that convey emotions, particularly in the lamento aria “Ah! mio cor.” The scenography’s spatial elements are shown to enhance the emotional intensity and thematic depth of the opera, highlighting the significance of cross-modal mappings or correspondences in the audience’s perception and interpretation.
Název v anglickém jazyce
Endangered Heart : Image Schemas as the Organising Principle of Direction-scenographic Concept for the Brno Production of Händel’s Alcina
Popis výsledku anglicky
This paper explores the role of scenography in the meaning-making process in operatic performances, particularly focusing on the 2022 Brno production of Händel’s Alcina directed by Jiří Heřman. The study employs methodology from cognitive science, specifically image schemas and multimodality, to analyse how scenography interacts with other modalities like music and text to create a cohesive theatrical experience. T he paper argues that image schemas are central to organising the perceptual and conceptual structures that convey emotions, particularly in the lamento aria “Ah! mio cor.” The scenography’s spatial elements are shown to enhance the emotional intensity and thematic depth of the opera, highlighting the significance of cross-modal mappings or correspondences in the audience’s perception and interpretation.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelni Revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
—
Svazek periodika
35
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
65-89
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85215368792