The Unity of Thomas Southerne’s The Fatal Marriage : or, The Innocent Adultery : A Reconsideration
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00138913" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00138913 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.lib.pte.hu/index.php/focus/article/view/8066" target="_blank" >https://journals.lib.pte.hu/index.php/focus/article/view/8066</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15170/Focus.14.2024.7" target="_blank" >10.15170/Focus.14.2024.7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Unity of Thomas Southerne’s The Fatal Marriage : or, The Innocent Adultery : A Reconsideration
Popis výsledku v původním jazyce
The present study discusses Thomas Southerne’s tragicomedy The Fatal Marriage (1694), based on Aphra Behn’s earlier novella The History of the Nun (1688). Modern criticism has tended chiefly to point out the simplification of Behn’s main heroine in Southerne’s play, as well as Southerne’s introduction of the comical subplot that appears to be irrelevant to the main tragic story. The present essay defends the structure of Southerne’s piece, observing both ideological and artistic themes that permeate both plots and create a dramatic unity in Southerne’s work. The essay further argues that, in order to achieve this, Southerne’s play is informed not only by Behn’s prose text, but also by a number of tropes from Behn’s dramatic oeuvre, as well as by Boccaccio’s Decameron and Shakespeare’s great tragedies, which both enjoyed considerable popularity when The Fatal Marriage was originally staged.
Název v anglickém jazyce
The Unity of Thomas Southerne’s The Fatal Marriage : or, The Innocent Adultery : A Reconsideration
Popis výsledku anglicky
The present study discusses Thomas Southerne’s tragicomedy The Fatal Marriage (1694), based on Aphra Behn’s earlier novella The History of the Nun (1688). Modern criticism has tended chiefly to point out the simplification of Behn’s main heroine in Southerne’s play, as well as Southerne’s introduction of the comical subplot that appears to be irrelevant to the main tragic story. The present essay defends the structure of Southerne’s piece, observing both ideological and artistic themes that permeate both plots and create a dramatic unity in Southerne’s work. The essay further argues that, in order to achieve this, Southerne’s play is informed not only by Behn’s prose text, but also by a number of tropes from Behn’s dramatic oeuvre, as well as by Boccaccio’s Decameron and Shakespeare’s great tragedies, which both enjoyed considerable popularity when The Fatal Marriage was originally staged.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Focus : Papers in English Literary and Cultural Studies
ISSN
1585-5228
e-ISSN
3057-8485
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
HU - Maďarsko
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
107-122
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—