Jednání sám za sebe v dané situaci. Vyskočilovo dialogické jednání s vnitřním partnerem jako průnik vlivů K. S. Stanislavského a J. L. Morena
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00140031" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00140031 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://arteacta.cz/magno/ara/2024/mn2.php" target="_blank" >https://arteacta.cz/magno/ara/2024/mn2.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jednání sám za sebe v dané situaci. Vyskočilovo dialogické jednání s vnitřním partnerem jako průnik vlivů K. S. Stanislavského a J. L. Morena
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se věnuje fenoménu existence herce na jevišti jednajícího sám za sebe, jak jej zkoumal a rozvíjel herec, pedagog, spisovatel a psycholog Ivan Vyskočil v disciplíně dialogické jednání s vnitřním partnerem v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. Vyskočil ve své herecké pedagogice propojuje základní prvky Stanislavského systému (veřejná samota; jednání v daných okolnostech) a psychodrama Jacoba Levy Morena, s nimiž se seznámil během svých studií psychologie v padesátých letech. Vedle Morenova pojetí spontánnosti se Vyskočil nechal inspirovat irůznými variantami enactmentu, acting outu a abreakce. Na rozdíl od Morena s nimi nepracuje terapeuticky, ale vytváří své osobité pojetí autorského herectví a otevřené dramatické hry. Studie rovněž poskytuje přehled československé recepce Morenova psychodramatu v poválečném období (1949–1968).
Název v anglickém jazyce
Acting ‘For Oneself’ in a Given Situation. Vyskočil’s Dialogical Acting with the Inner Partner as an Intersection of the Influences of K. S. Stanislavsky and J. L. Moreno
Popis výsledku anglicky
The study focuses on the phenomenon of an actor on stage acting for himself, as explored and developed by the actor, teacher, writer and psychologist Ivan Vyskočil in the discipline of Dialogical Acting with the Inner Partner in the 1970s and 1980s. In his acting pedagogy, Vyskočil combines the basic elements of the Stanislavsky System (public solitude; acting in given circumstances) and the psychodrama of Jacob Levy Moreno, with which he became familiar during his studies in psychology in the 1950s. In addition to Moreno's notion of spontaneity, Vyskočil was inspired by various variants of enactment, acting out and abreaction. Unlike Moreno, he does not work with them therapeutically, but creates his own distinctive concept of authorial acting and open dramatic play. The study also provides an overview of the Czechoslovak reception of Moreno's psychodrama in the post-war period (1949-1968).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ArteActa
ISSN
2571-1695
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
12
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
1-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—