Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jednání sám za sebe v dané situaci. Vyskočilovo dialogické jednání s vnitřním partnerem jako průnik vlivů K. S. Stanislavského a J. L. Morena

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00140031" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00140031 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://arteacta.cz/magno/ara/2024/mn2.php" target="_blank" >https://arteacta.cz/magno/ara/2024/mn2.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jednání sám za sebe v dané situaci. Vyskočilovo dialogické jednání s vnitřním partnerem jako průnik vlivů K. S. Stanislavského a J. L. Morena

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se věnuje fenoménu existence herce na jevišti jednajícího sám za sebe, jak jej zkoumal a rozvíjel herec, pedagog, spisovatel a psycholog Ivan Vyskočil v disciplíně dialogické jednání s vnitřním partnerem v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. Vyskočil ve své herecké pedagogice propojuje základní prvky Stanislavského systému (veřejná samota; jednání v daných okolnostech) a psychodrama Jacoba Levy Morena, s nimiž se seznámil během svých studií psychologie v padesátých letech. Vedle Morenova pojetí spontánnosti se Vyskočil nechal inspirovat irůznými variantami enactmentu, acting outu a abreakce. Na rozdíl od Morena s nimi nepracuje terapeuticky, ale vytváří své osobité pojetí autorského herectví a otevřené dramatické hry. Studie rovněž poskytuje přehled československé recepce Morenova psychodramatu v poválečném období (1949–1968).

  • Název v anglickém jazyce

    Acting ‘For Oneself’ in a Given Situation. Vyskočil’s Dialogical Acting with the Inner Partner as an Intersection of the Influences of K. S. Stanislavsky and J. L. Moreno

  • Popis výsledku anglicky

    The study focuses on the phenomenon of an actor on stage acting for himself, as explored and developed by the actor, teacher, writer and psychologist Ivan Vyskočil in the discipline of Dialogical Acting with the Inner Partner in the 1970s and 1980s. In his acting pedagogy, Vyskočil combines the basic elements of the Stanislavsky System (public solitude; acting in given circumstances) and the psychodrama of Jacob Levy Moreno, with which he became familiar during his studies in psychology in the 1950s. In addition to Moreno's notion of spontaneity, Vyskočil was inspired by various variants of enactment, acting out and abreaction. Unlike Moreno, he does not work with them therapeutically, but creates his own distinctive concept of authorial acting and open dramatic play. The study also provides an overview of the Czechoslovak reception of Moreno's psychodrama in the post-war period (1949-1968).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ArteActa

  • ISSN

    2571-1695

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    12

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    1-21

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus