Ombudsman jako iniciátor abstraktní kontroly norem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F14%3A00075781" target="_blank" >RIV/00216224:14220/14:00075781 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ombudsman jako iniciátor abstraktní kontroly norem
Popis výsledku v původním jazyce
Článek analyzuje význam abstraktní kontroly norem ústavními soudy a roli ombudsmanů v tomto procesu. Na základě srovnání se zahraničními právními úpravami a modelu založeného na teorii her dochází autor k závěru, že pravomoc iniciovat kontrolu zákonů byměl mít i Veřejný ochránce práv. Současná česká právní úprava, která umožňuje Veřejnému ochránci práv napadat pouze podzákonné předpisy, má svou historickou logiku, neboť vychází z koncepce ombudsmana jako instituce zřízené parlamentem pro kontrolu výkonné moci. Na druhé straně se autor domnívá že ?dělící linie? neprobíhá mezi parlamentem a vládou, nýbrž mezi vládou, která má většinu v poslanecké sněmovně, a opozicí. Koaliční poslanec má k členovi vlády blíže než k opozičnímu poslanci. V takovém modelupolitického systému není výraznějšího rozdílu mezi zákonnými a podzákonnými předpisy, neboť na jejich prosazení se podílely zpravidla tytéž politické síly. Z ústavního požadavku ukládání povinností výlučně na základě zákona (čl. 4 odst.
Název v anglickém jazyce
Ombusdman as a norm review iniciator
Popis výsledku anglicky
The article analyzes the importance of abstract review of norms and the role of the Ombudsman in this procedure. On the basis of comparative arguments and game theoretical model author suggests that the Czech Republic should allow the ombudsman to initiate review process of an act. The current Czech legislation which allows the Ombudsman to challenge only subordinate legislation, has its historical reasons, since it is based on the concept of the ombudsman as an institution set up by Parliament to checkthe executive. On the other hand, author believes that the "border" is not between the parliament and the government, but the parliament majority and the opposition. MP from coalition party is closer to the member of the government rather than to the MPfrom opposition party. In this political model there is not a significant difference between statutory and sub-statutory regulations, since their implementation is usually done by the same political forces.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AG - Právní vědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Časopis pro právní vědu a praxi
ISSN
1210-9126
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
33-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—