Phishingové a vishingové útoky vůči klientům bank: kdo nese odpovědnost za finanční ztrátu z neautorizované platební transakce?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F24%3A00137278" target="_blank" >RIV/00216224:14220/24:00137278 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://is.muni.cz/publication/2440138/" target="_blank" >https://is.muni.cz/publication/2440138/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Phishingové a vishingové útoky vůči klientům bank: kdo nese odpovědnost za finanční ztrátu z neautorizované platební transakce?
Popis výsledku v původním jazyce
V současné době se výrazně zvyšuje počet i sofistikovanost finančních podvodů zaměřujících se na klienty bank. Jsou založeny na metodách sociálního inženýrství, mezi které spadají taktéž tzv. phishing a vishing. U většiny těchto útoků je hlavním cílem útočníků získat s použitím manipulativních praktik přístup do internetového bankovnictví klienta a následně převést finanční prostředky na jiný účet za účelem zisku. Navzdory značné mediální osvětě ohledně těchto podvodných jednání bývají útočníci v mnohých případech stále úspěšní. Z důvodu poměrně nízké úspěšnosti zjištění totožnosti útočníka však u většiny těchto podvodů vyvstává otázka, kdo nese odpovědnost za způsobenou finanční ztrátu. Banka, klient sám, nebo jiný subjekt? Tento článek se dané otázce věnuje z pohledu současné právní úpravy, dosavadní soudní praxe a činnosti finančního arbitra. Dále článek nabízí také exkurz do nové navrhované unijní regulace, jež slibuje zlepšení postavení spotřebitelů v daných případech, a hodnotí její efektivnost.
Název v anglickém jazyce
Phishing and vishing attacks against bank customers: who is responsible for the financial loss from an unauthorised payment transaction?
Popis výsledku anglicky
Currently, the number and sophistication of financial frauds targeting bank customers is increasing significantly. They are based on social engineering methods, including phishing and vishing. In most of these attacks, the main objective of the attackers is to gain access to the client's internet banking account using manipulative practices and then transfer funds to another account for profit. Despite considerable media awareness of these fraudulent activities, attackers are still successful in many cases. However, due to the relatively low success rate in identifying the attacker, most of these scams raise the question of who is responsible for the financial loss caused. The bank, the client itself, or another entity? This article examines the issue from the perspective of current legislation, existing case law and the work of the financial arbitrator. It also offers an excursus into the new proposed EU regulation, which promises to improve the position of consumers in these cases, and assesses its effectiveness. Translated with DeepL.com (free version)
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Obchodněprávní revue
ISSN
1803-6554
e-ISSN
—
Svazek periodika
2024
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
191-203
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—