Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Město zbožné a město bezbožné

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F07%3A00041338" target="_blank" >RIV/00216224:14230/07:00041338 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Město zbožné a město bezbožné

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tradiční teorie sekularizace vnímaly urbanizaci jakožto jeden z procesů, které se pod hlavičkou modernizačního komplexu podílejí na rozkladu světa tradičního náboženství. Město v nich ztělesňuje symbol sekulární modernity. Město představuje odkouzlený prostor, prostor charakterizovaný instrumentální racionalitou a pluralismem perspektiv. Pohlédneme-li ovšem na město očima Maxe Webera, uvidíme daleko barvitější obrázek. Weber ve své Sociologii náboženství upozorňuje, že křesťanství coby dominantní náboženství západního světa se zrodilo právě v městském prostředí helénistického světa. Město se zde jeví jako zdroj náboženských inovací. Jaký je tedy vztah mezi náboženstvím a městem? Cílem zamýšlené eseje je načrtnout některé dimenze této problematiky a všimnout si mnohovrstevnatosti a víceznačnosti působení městského prostředí na náboženský život jedince i společnosti v éře moderní i premoderní.

  • Název v anglickém jazyce

    Religious city, irreligious city

  • Popis výsledku anglicky

    Traditional secularization theories saw urbanization as one of the processes that under the heading of modernization participate in a destruction of the world of traditional religion. A city there represents the symbol of secular modernity. It symbolizesa disenchanted space, the space characterized by instrumental rationality and pluralism of perspectives. However, if we look at the city with Max Weber, we can see a more colourful picture. In his Sociology of Religion Weber writes that Christianity asa dominant religion of the Western world originated precisely in urban environment in the midst of Hellenistic world. Here, the city plays a role of a source of religious innovation. What is the relationship between religion and the city then? The aim ofthis paper is to sketch some aspects of this problem and to focus on multi-layer nature and ambiguity of the influence of the urban environment on the religious life of individual as well as society in the pre-modern and modern eras.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2007

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociální studia

  • ISSN

    1214-813X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2006

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus