Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00024220" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00024220 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování
Popis výsledku v původním jazyce
Autoři článku se zaměřují na identifikaci morálního poselství v příbězích TAT. Uvádějí výsledky kvalitativního výzkumu, kterého se účastnilo 35 adolescentů, 15 se zjevnými obtížemi v chování a 20 adolescentů bez manifestního problémového chování. Ve výzkumu byly použity tabule 1, 2, 3BM, 4 a 13MF. Ukázalo se, že skupiny se liší ve způsobu zpracování příběhu a konstruování morálního poselství. Jedinci s antisociálním chováním rozvíjeli své příběhy impulsivně, užívali více agresivních strategií při řešenízápletky a v příbězích neverbalizovali emoce viny a empatie. Mezi chlapci a dívkami nebyl zaznamenán výrazný rozdíl. Na případovém fragmentu je zachycen způsob práce s morálním importem, jež je využit jako základ pro širší interpretaci.
Název v anglickém jazyce
Moral import in the TAT stories of adolescents with conduct disorders
Popis výsledku anglicky
The paper is focused on moral import identification in TAT stories. Thirty five adolescents participated in the qualitative study, 15 with conduct disorder and 20 without evident antisocial behavior. Table 1, 2, 3BM, 4, and 13MF were used. Comparison ofmoral import in the TAT of these two groups showed that adolescents with antisocial behaviour had developed their stories impulsively, used more aggresssive strategy in solving story dilemma and the feelings of empathy and guilt played marginal role in their narration. There were no noticeable differences between boys and girls. The moral import interpretation is illustrated by case vignette analysis and broader interpretative perspective is introduced as well.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA406%2F06%2F1577" target="_blank" >GA406/06/1577: Analýza textu jako výzkumný a diagnostický nástroj</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Rorschach a projektivní metody
ISBN
978-80-87023-07-5
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
—
Počet stran knihy
191
Název nakladatele
Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—