Školní třída pod genderovou lupou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F09%3A00029487" target="_blank" >RIV/00216224:14230/09:00029487 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Školní třída pod genderovou lupou
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje výsledky etnografického výzkumu zaměřeného na (re)produkci genderu ve školní třídě. Gender je v analýze pojímán jako princip projevující se v interakcích, princip strukturující život jedinců i kolektivu, nikoli jako komplex esenciálních charakteristik individua. Gender je analyzován v souvislosti s dalšími kategoriemi jako je věk a etnicita/národnost. Ty představují další z (re)konstruovaných kategorií ovlivňujících sociální nerovnosti. Tyto kategorie bývají často vnímány jako přirozený základ sociálních rozdílů a slouží jako legitimizace nerovností. V textu autorka ukazuje, jak se tyto kategorie protínají a jak se jejich souhra projevuje v chování a strategiích různých sociálních aktérů a aktérek, žáků a žákyň ve třídě.
Název v anglickém jazyce
The Classroom through the Lens of Gender
Popis výsledku anglicky
The article presents selected results from an ethnographic study on the (re)production of gender in the classroom. In this analysis, gender is conceived as a principle manifested in interactions, a principle that structures the lives of individuals and the collective, and not as a complex of essential characteristics of an individual. Gender is analysed in relation to other categories like age and ethnicity. These represent additional re/constructed categories that infl uence social inequality. These categories tend to be viewed as natural sources of social difference and the legitimisation of inequalities. An analysis of the ways in which these categories are activated in the social fi eld makes it possible to go beyond the boundaries of research on the reifi cation of these categories. In this article, the author shows how these categories intertwine and connect and how the interplay between them is manifested in the behaviour and strategies of various actors, i.e. students, in the c
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA403%2F06%2F0067" target="_blank" >GA403/06/0067: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis/Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
45
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—