Koncept smrti u dětí: komponenty a determinanty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F11%3A00051987" target="_blank" >RIV/00216224:14230/11:00051987 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://search.proquest.com/docview/863270774?accountid=16531" target="_blank" >https://search.proquest.com/docview/863270774?accountid=16531</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Koncept smrti u dětí: komponenty a determinanty
Popis výsledku v původním jazyce
Porozumění dětskému vývoji chápání skutečnosti smrti může být podstatné např. v situaci závažného onemocnění dítěte nebo v kontextu ztráty blízké osoby. Poznatky z této oblasti je možné nalézt především v zahraniční literatuře. Tato studie charakterizujevývoj dětského porozumění smrti z perspektivy měnících se trendů ve výzkumu (psychoanalytické, kognitivistické, existenciální a naivně-biologické pojetí). Definuje základní komponenty konceptu smrti a dále uvádí proměnné, které individuální vývoj konceptu smrti u dětí ovlivňují: vedle věku a kognitivního vývoje řadí mezi vlivné faktory osobní zkušenost dítěte, religiozitu rodiny, úzkostnost dítěte a rodičů, a způsob komunikace o tématu v rodině. Studie mj. upozorňuje na rizika plynoucí z odlišností chápání smrti u dětí a dospělých, poukazuje na snížení věkové hranice v utváření tzv. dospělého konceptu smrti, popisuje rozpory v závěrech dosud provedených studií a nabízí podněty pro další výzkum.
Název v anglickém jazyce
Children?s Death Concept: Components and Determinants
Popis výsledku anglicky
Understanding of children?s death concept increases its significance in a situation of serious illness of a child or in facing a loss of a close person. Our study describes the development of child?s understanding of death from four different historicalperspectives - psychoanalytic, cognitive, existential, naive-biological perspective. It points out primary components of the death-concept and variables that can modify its individual development such as age, cognitive development, personal experience ofa child, religiousness of a family, anxiety of a child and parents and the communication about the topic in a family. The study summarizes risk arising from different understanding of death by children and adults, indicates decreasing age of construingmatured death concept by children, discuses discrepancies of provided studies and suggests further research directions.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
1804-6436
Svazek periodika
55
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
38-48
Kód UT WoS článku
000289024200004
EID výsledku v databázi Scopus
—