Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Risk behaviour in adolescence: Two perspectives

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F11%3A00056708" target="_blank" >RIV/00216224:14230/11:00056708 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Risk behaviour in adolescence: Two perspectives

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This chapter focuses on development of risk behavior in adolescence. Although the results of our longitudinal study do not cover the whole range of risk behaviours in adolescence, they support the meaningful distinction between two forms of risk behaviour. The first is linked to focusing on peers and the relationships with them associated with growing autonomy in the relationship with parents. This form is characterized by a neutral or negative attitude to school as an institution and by experimenting with alcohol, nicotine, or cannabis (i.e. not the so-called hard drugs). With respect to the high prevalence of this behaviour it seems that we can consider this ?risk exploration? to be more of a developmental norm with some specifically Czech cultural background. The second form of risk behaviour is represented by social pathological behaviours: delinquent behaviour and aggressive behaviour. Its prevalence is low and it is associated with negative relationships with both peers and paren

  • Název v anglickém jazyce

    Risk behaviour in adolescence: Two perspectives

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter focuses on development of risk behavior in adolescence. Although the results of our longitudinal study do not cover the whole range of risk behaviours in adolescence, they support the meaningful distinction between two forms of risk behaviour. The first is linked to focusing on peers and the relationships with them associated with growing autonomy in the relationship with parents. This form is characterized by a neutral or negative attitude to school as an institution and by experimenting with alcohol, nicotine, or cannabis (i.e. not the so-called hard drugs). With respect to the high prevalence of this behaviour it seems that we can consider this ?risk exploration? to be more of a developmental norm with some specifically Czech cultural background. The second form of risk behaviour is represented by social pathological behaviours: delinquent behaviour and aggressive behaviour. Its prevalence is low and it is associated with negative relationships with both peers and paren

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Ježek, S., Lacinová, L. & Macek, P. (Eds.). Adolescent psychosocial development in Brno: An ELSPAC study 2005 ? 2011

  • ISBN

    978-80-210-5682-4

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    99-111

  • Počet stran knihy

    153

  • Název nakladatele

    Masaryk University

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly