Populární kultura jako interpretační výzva: pokus o nové čtení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F11%3A00081775" target="_blank" >RIV/00216224:14230/11:00081775 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Populární kultura jako interpretační výzva: pokus o nové čtení
Popis výsledku v původním jazyce
V tomto příspěvku se zabývám interpretačními možnostmi a variabilitou čtení populárně-kulturních textu. Vycházím z předpokladu, že autor, text a čtenář jakožto tři základní prvky osy literární komunikace jsou v procesu interpretace podobně důležité. Ačkoli je žádoucí analyticky je oddělovat při rozboru konkrétního textu, závěrečná zjištění by měla spět v novou syntézu, vést ke komplexnějšímu pochopení rozebíraného textu. Při posuzování děl populární kultury bývá samotný text často vynecháván: v paradigmatu frankfurtské školy jsou vnímány jako ideologizované produkty kulturního průmyslu, v paradigmatu školy birminghamské se důraz kladen na rozmanité, osobitě kreativní, s textem nepříliš souvislé interpretace členů publika. Soustředím se tedy na to, jakzpracovat analýzu populárně-kulturního textu jako textu, nikoli pouze produktu či objektu konzumpce. Ve své argumentaci kombinuji příspěvky postmoderního myšlení a tradiční estetiky (J-F.
Název v anglickém jazyce
Popular Culture as a Challenge for Interpretation
Popis výsledku anglicky
In this paper, I deal with the question of reading popular culture, while my attention is predominantly aimed on text and interpretative possibilities it itself gives to reader. The basic presuposition is that author, text and reader are of the same importance in processes of meaning-making and therefore they are analytically separable and analysis of each one of them is worthwile for more complex understanding. Despite of this, text sometimes seemed to be missed out of discussion over mass (popular) culture and was regarded mainly as tough product filled with ideology of Cultu-re industry (as in Critical Theory) or as unwarranted creation of individual recipients (as in cultural studies). In here, I base my argumentation on works of Jean-Francois Lyotard and Roman Ingar-den; text is treated as an three-dimensional entity, which can be interpreted differently according to reader?s state of mind (pragmatic, theoretic, aesthetic).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Mediální studia
ISSN
1801-9978
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
59-72
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—