Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Populární kultura jako interpretační výzva: pokus o nové čtení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F11%3A00081775" target="_blank" >RIV/00216224:14230/11:00081775 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Populární kultura jako interpretační výzva: pokus o nové čtení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V tomto příspěvku se zabývám interpretačními možnostmi a variabilitou čtení populárně-kulturních textu. Vycházím z předpokladu, že autor, text a čtenář jakožto tři základní prvky osy literární komunikace jsou v procesu interpretace podobně důležité. Ačkoli je žádoucí analyticky je oddělovat při rozboru konkrétního textu, závěrečná zjištění by měla spět v novou syntézu, vést ke komplexnějšímu pochopení rozebíraného textu. Při posuzování děl populární kultury bývá samotný text často vynecháván: v paradigmatu frankfurtské školy jsou vnímány jako ideologizované produkty kulturního průmyslu, v paradigmatu školy birminghamské se důraz kladen na rozmanité, osobitě kreativní, s textem nepříliš souvislé interpretace členů publika. Soustředím se tedy na to, jakzpracovat analýzu populárně-kulturního textu jako textu, nikoli pouze produktu či objektu konzumpce. Ve své argumentaci kombinuji příspěvky postmoderního myšlení a tradiční estetiky (J-F.

  • Název v anglickém jazyce

    Popular Culture as a Challenge for Interpretation

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper, I deal with the question of reading popular culture, while my attention is predominantly aimed on text and interpretative possibilities it itself gives to reader. The basic presuposition is that author, text and reader are of the same importance in processes of meaning-making and therefore they are analytically separable and analysis of each one of them is worthwile for more complex understanding. Despite of this, text sometimes seemed to be missed out of discussion over mass (popular) culture and was regarded mainly as tough product filled with ideology of Cultu-re industry (as in Critical Theory) or as unwarranted creation of individual recipients (as in cultural studies). In here, I base my argumentation on works of Jean-Francois Lyotard and Roman Ingar-den; text is treated as an three-dimensional entity, which can be interpreted differently according to reader?s state of mind (pragmatic, theoretic, aesthetic).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Mediální studia

  • ISSN

    1801-9978

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    59-72

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus