Vzhled jako kognitivní zkratka v politickém uvažování: Experimentální studie vlivu stereotypů na hodnocení politiků v prostředí se silnou přítomností politických témat
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F14%3A00073707" target="_blank" >RIV/00216224:14230/14:00073707 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://socstudia.fss.muni.cz/sites/default/files/Vzhled_jako_kognitivni_zkratka_v_politickem_uvazovani_Roman_Chytilek_Otto_Eibl_Lenka_Hrbkova_Jozef_Zagrapan_Jozef_Janovsky.pdf" target="_blank" >http://socstudia.fss.muni.cz/sites/default/files/Vzhled_jako_kognitivni_zkratka_v_politickem_uvazovani_Roman_Chytilek_Otto_Eibl_Lenka_Hrbkova_Jozef_Zagrapan_Jozef_Janovsky.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzhled jako kognitivní zkratka v politickém uvažování: Experimentální studie vlivu stereotypů na hodnocení politiků v prostředí se silnou přítomností politických témat
Popis výsledku v původním jazyce
Tento experimentální výzkum navazuje na studie zaměřené na vliv vzhledu kandidáta na volební rozhodování voličů a adaptuje dané téma na české podmínky. Vzhled je důležitým zdrojem stereotypů, jež mohou voliči využít jako informace potřebné k výběru politického kandidáta. Na rozdíl od většiny dostupné literatury není důraz v této studii kladen pouze na vizuální stránku kandidátů, ale především na jejich pozice v politických tématech. Zkoumán je efekt stereotypů spojených s etnicitou, věkem a tělesnou hmotností kandidáta v prostředí bohatém na informace o politických postojích kandidáta. Ukazuje se, že klíčový vliv na volební rozhodnutí mají politická témata, nikoliv vzhled kandidáta. V kontextu volby s přítomností politických témat jako důležitého prvkuinformovanosti voličů tedy prostor pro působení stereotypů odvozených ze vzhledu politiků výrazně klesá.
Název v anglickém jazyce
Appearance as a Cognitive Shortcut in Political Judgment: An Experimental Study of the Impact of Stereotypes on Politicians? Evaluation in an Issue-Rich Environment
Popis výsledku anglicky
This experiment follows studies researching the impact of candidates? physical appearance on voter decision-making, and adapts this agenda to the Czech context. Candidates? appearance is a good source of stereotypes which can work as an important information source used by voters to make an election choice. Unlike most of the available studies, this experiment stresses not only the visual aspect of the candidates, but also focuses extensively on their positions on political issues. The effects of stereotypes derived from the ethnicity, age and weight of candidates is tested in an information-rich political environment. The results show that the key factors in voters? decision-making are mainly issues, not the candidate?s appearance. In the context of elections characterised by the strong presence of political issues, the space for stereotypes derived from candidates? appearance is very limited
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AD - Politologie a politické vědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20548S" target="_blank" >GA13-20548S: Experimentální výzkum volebního chování a rozhodování ve vysoce personalizovaných volbách</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální studia
ISSN
1214-813X
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
81-108
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—