´Žít Brno?: Czech online political activism from jokes and tactics to politics and strategies
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F14%3A00077070" target="_blank" >RIV/00216224:14230/14:00077070 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2014092903&article=5" target="_blank" >http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2014092903&article=5</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CP2014-3-5" target="_blank" >10.5817/CP2014-3-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
´Žít Brno?: Czech online political activism from jokes and tactics to politics and strategies
Popis výsledku v původním jazyce
The paper presents a case study of the Czech online activist group Žít Brno. The group that challenges local representatives and employs tactics of political satire, parody and culture jamming, evolved from a spontaneous one-off event to an ongoing political project and eventually became an institutionalized political actor. The case study, based on interviews with group members, content analysis of the project website, longitudinal observation of the group's activities and other additional material, enables us to research the limits and the potential of online tactics and the way online practices are intertwined with a more traditional repertoire of collective action. Building on debates about online political participation and the broadening conceptof the political, we interpret the group's protest as a reaction to the crisis of institutionalized local politics and we discuss the actual role of new media in such a protest.
Název v anglickém jazyce
´Žít Brno?: Czech online political activism from jokes and tactics to politics and strategies
Popis výsledku anglicky
The paper presents a case study of the Czech online activist group Žít Brno. The group that challenges local representatives and employs tactics of political satire, parody and culture jamming, evolved from a spontaneous one-off event to an ongoing political project and eventually became an institutionalized political actor. The case study, based on interviews with group members, content analysis of the project website, longitudinal observation of the group's activities and other additional material, enables us to research the limits and the potential of online tactics and the way online practices are intertwined with a more traditional repertoire of collective action. Building on debates about online political participation and the broadening conceptof the political, we interpret the group's protest as a reaction to the crisis of institutionalized local politics and we discuss the actual role of new media in such a protest.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.20.0184" target="_blank" >EE2.3.20.0184: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Cyberpsychology: Journal of psychosocial research on cyberspace
ISSN
1802-7962
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
34
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—