“I’m Paying, So I Decide”: Czech ANO as an Extreme Form of a Business-Firm Party
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F16%3A00088261" target="_blank" >RIV/00216224:14230/16:00088261 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://eep.sagepub.com/content/30/4/725.abstract" target="_blank" >http://eep.sagepub.com/content/30/4/725.abstract</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1177/0888325416650254" target="_blank" >10.1177/0888325416650254</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
“I’m Paying, So I Decide”: Czech ANO as an Extreme Form of a Business-Firm Party
Popis výsledku v původním jazyce
Business-firm parties founded on the initiative of a political entrepreneur are a phenomenon of growing importance in contemporary party politics. In practice, these are either commercial companies, whose structure is used for a political project, or new and separate organisations constructed on business principles. This article examines the case of Czech party ANO (“yes”), established by the owner of the Agrofert holding company Andrej Babiš. The party achieved remarkable success in the 2013 general election. The opportunity for ANO’s success was provided by strong voter dissatisfaction, reinforced by the scandalous circumstances of the centre-right government’s fall. This context created a fertile ground for the introduction of a new entity espousing anti-party, anti-corruption, and anti-political sentiments. In ANO’s organisation and functioning, a strengthening of certain traits characteristic of this type of parties is apparent.
Název v anglickém jazyce
“I’m Paying, So I Decide”: Czech ANO as an Extreme Form of a Business-Firm Party
Popis výsledku anglicky
Business-firm parties founded on the initiative of a political entrepreneur are a phenomenon of growing importance in contemporary party politics. In practice, these are either commercial companies, whose structure is used for a political project, or new and separate organisations constructed on business principles. This article examines the case of Czech party ANO (“yes”), established by the owner of the Agrofert holding company Andrej Babiš. The party achieved remarkable success in the 2013 general election. The opportunity for ANO’s success was provided by strong voter dissatisfaction, reinforced by the scandalous circumstances of the centre-right government’s fall. This context created a fertile ground for the introduction of a new entity espousing anti-party, anti-corruption, and anti-political sentiments. In ANO’s organisation and functioning, a strengthening of certain traits characteristic of this type of parties is apparent.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AD - Politologie a politické vědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP408%2F11%2F0709" target="_blank" >GAP408/11/0709: Soudobé výzvy demokracii ve středovýchodní Evropě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
East European Politics and Societies
ISSN
0888-3254
e-ISSN
—
Svazek periodika
30
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
725-749
Kód UT WoS článku
000386914100003
EID výsledku v databázi Scopus
—