Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Young European citizens : An individual by context perspective on adolescent European citizenship

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F18%3A00102027" target="_blank" >RIV/00216224:14230/18:00102027 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17405629.2017.1366308" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17405629.2017.1366308</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2017.1366308" target="_blank" >10.1080/17405629.2017.1366308</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Young European citizens : An individual by context perspective on adolescent European citizenship

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study examined the effects of individual, school-level and country-level variables and their interactions on two components of adolescents’ active European citizenship: trust in European institutions and participation at the European level. For comparison, country-related institutional trust and participation were also predicted. Using multilevel regression models, we re-analysed a subsample of survey data from the International Civic and Citizenship Education Study, collected from 14-year-old students (n = 72,466) in 22 European countries in 2009. Results showed that higher cognitive engagement with politics (e.g., political interest), more opportunities for learning about Europe at school, and country wealth and social equality were positively associated with both aspects of adolescents’ active European citizenship. In contrast to country-related participation, the participatory dimension of active European citizenship was also positively related to a higher socioeconomic status of adolescent’s classroom and family, an association that was more pronounced in less wealthy and post-communist countries.

  • Název v anglickém jazyce

    Young European citizens : An individual by context perspective on adolescent European citizenship

  • Popis výsledku anglicky

    This study examined the effects of individual, school-level and country-level variables and their interactions on two components of adolescents’ active European citizenship: trust in European institutions and participation at the European level. For comparison, country-related institutional trust and participation were also predicted. Using multilevel regression models, we re-analysed a subsample of survey data from the International Civic and Citizenship Education Study, collected from 14-year-old students (n = 72,466) in 22 European countries in 2009. Results showed that higher cognitive engagement with politics (e.g., political interest), more opportunities for learning about Europe at school, and country wealth and social equality were positively associated with both aspects of adolescents’ active European citizenship. In contrast to country-related participation, the participatory dimension of active European citizenship was also positively related to a higher socioeconomic status of adolescent’s classroom and family, an association that was more pronounced in less wealthy and post-communist countries.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Developmental Psychology

  • ISSN

    1740-5629

  • e-ISSN

    1740-5610

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    302-323

  • Kód UT WoS článku

    000428153300005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85028547926