Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Our Democracy : Czech Adolescents Talk About the Meaning of Democracy and Attitudes Toward Immigrants

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F19%3A00107333" target="_blank" >RIV/00216224:14230/19:00107333 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://spssi.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/asap.12175" target="_blank" >https://spssi.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/asap.12175</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/asap.12175" target="_blank" >10.1111/asap.12175</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Our Democracy : Czech Adolescents Talk About the Meaning of Democracy and Attitudes Toward Immigrants

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The objective of the present study was to explore in depth how adolescents understand democracy and how they apply their ideas of democracy to attitudes toward immigrants. In order to research these topics, we conducted five focus groups at middle and high schools (9th and 10th grade) with a total number of 32 respondents. Utilizing thematic analysis, we identified the main themes related to definitions of democracy, such as emphasis on individual freedom, and democracy as rule by the people. Young people also discussed possible conflicts between democratic principles (e.g., majority rule vs. minority voice). Inclination toward majoritarian model was mostly present in adolescents’ attitudes toward immigrants, which were characterized mostly by endorsement of assimilation. We discuss these results in the light of the conflicting principles upon which democracy is built, such as equality versus freedom or majority rule versus minority rights.

  • Název v anglickém jazyce

    Our Democracy : Czech Adolescents Talk About the Meaning of Democracy and Attitudes Toward Immigrants

  • Popis výsledku anglicky

    The objective of the present study was to explore in depth how adolescents understand democracy and how they apply their ideas of democracy to attitudes toward immigrants. In order to research these topics, we conducted five focus groups at middle and high schools (9th and 10th grade) with a total number of 32 respondents. Utilizing thematic analysis, we identified the main themes related to definitions of democracy, such as emphasis on individual freedom, and democracy as rule by the people. Young people also discussed possible conflicts between democratic principles (e.g., majority rule vs. minority voice). Inclination toward majoritarian model was mostly present in adolescents’ attitudes toward immigrants, which were characterized mostly by endorsement of assimilation. We discuss these results in the light of the conflicting principles upon which democracy is built, such as equality versus freedom or majority rule versus minority rights.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA14-20582S" target="_blank" >GA14-20582S: Psychologické aspekty občanské participace adolescentů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Analyses of Social Issues and Public Policy

  • ISSN

    1529-7489

  • e-ISSN

    1530-2415

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    104-132

  • Kód UT WoS článku

    000569897800004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85063633923