Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Adolescents’ transitions between different views on democracy : Examining individual-level moderators

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F20%3A00114007" target="_blank" >RIV/00216224:14230/20:00114007 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0193397319300991" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0193397319300991</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101104" target="_blank" >10.1016/j.appdev.2019.101104</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Adolescents’ transitions between different views on democracy : Examining individual-level moderators

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study aims to identify individual patterns of adolescents' views on democracy, adolescents' transitions between the patterns over time, and individual-level predictors of these transitions. Two waves of longitudinal survey data from 768 Czech high school students (T1 mean age 15.97) were analyzed using latent transition analysis. Results suggested three basic patterns of adolescents' views on democracy: majority-oriented (disregarding minority rights and interests), conventional (having narrowed understanding of civil liberties), and liberal (supporting both minority rights and civil liberties). Of these, the liberal view pattern was the least stable over time, and its stability was linked to adolescents' institutional trust and civic participation. Specifically, adolescents who were less trusting of institutions were more likely to adopt the majority-oriented (vs. liberal) view, while less civically active adolescents were more likely to switch to the conventional view. Authoritarianism was linked to adolescents' initial views, but it did not predict change over time.

  • Název v anglickém jazyce

    Adolescents’ transitions between different views on democracy : Examining individual-level moderators

  • Popis výsledku anglicky

    This study aims to identify individual patterns of adolescents' views on democracy, adolescents' transitions between the patterns over time, and individual-level predictors of these transitions. Two waves of longitudinal survey data from 768 Czech high school students (T1 mean age 15.97) were analyzed using latent transition analysis. Results suggested three basic patterns of adolescents' views on democracy: majority-oriented (disregarding minority rights and interests), conventional (having narrowed understanding of civil liberties), and liberal (supporting both minority rights and civil liberties). Of these, the liberal view pattern was the least stable over time, and its stability was linked to adolescents' institutional trust and civic participation. Specifically, adolescents who were less trusting of institutions were more likely to adopt the majority-oriented (vs. liberal) view, while less civically active adolescents were more likely to switch to the conventional view. Authoritarianism was linked to adolescents' initial views, but it did not predict change over time.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-19883S" target="_blank" >GA18-19883S: Psychologické determinanty vnímané demokratické legitimity</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Applied Developmental Psychology

  • ISSN

    0193-3973

  • e-ISSN

    1873-7900

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    January-February

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    1-12

  • Kód UT WoS článku

    000513986400012

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85076847424