Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dotazník zmatení rolí pro adolescenty : Předběžné sdělení o vývoji sebeposuzovací metody

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F20%3A00114614" target="_blank" >RIV/00216224:14230/20:00114614 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://testforum.cz/article/view/TF2020-13-12647" target="_blank" >https://testforum.cz/article/view/TF2020-13-12647</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/TF2020-13-12647" target="_blank" >10.5817/TF2020-13-12647</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dotazník zmatení rolí pro adolescenty : Předběžné sdělení o vývoji sebeposuzovací metody

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie bylo vyvinout dotazník, který by zachytil míru zmatení rolí tak, jak ji aktuálně prožívají adolescenti. Postup tvorby dotazníku je popsán prostřednictvím dvou studií, které na sebe navazují. Ve studii I bylo pilotováno 9 sebehodnotících položek dotazníku na vzorku adolescentů (n=56; 13-17 let; M=15,02; SD=1,8; z toho 65,5% dívky). Byla ověřena vnitřní konzistence a faktorové příslušnosti položek do dvou faktorů – instrumentální zmatení rolí a emocionální zmatení rolí. Ve studii II bylo pilotováno 16 položek dotazníku (stávající ze studie I, pozměněné a doplněné) na vzorku adolescentů (n=154; 12-19 let; M=15,23; SD = 2,02; 61,7% dívky). Bylo zde odlišeno zmatení rolí směrem k otci a matce zvlášť, položky jsou rozděleny do tří faktorů: instrumentálního zmatení rolí, emocionálního zmatení rolí v dyádě matka/dítě a emocionální zmatení rolí otec/dítě. Vzhledem k tomu, že obsahově podobné položky pro matku a otce byly administrovány po sobě a sdílely rozptyl, který nebyl možný vysvětlit jejich příslušností do škál, bude dotazník s odlišným pořadím položek podroben následnému zkoumání v rámci kvantitativního výzkumu ve studii III. Výzkumný soubor tvořili studenti střední odborných škol a učilišť (n=293; 15-21 let, M=16,23; 67,6% dívky). Byla provedena konfirmační faktorová analýza a byla ověřena faktorová struktura dotazníku ZRA.

  • Název v anglickém jazyce

    Role confusion questionnaire for adolescents : A preliminary report on self-report method development

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the study was to develop a questionnaire to capture the degree of role confusion as it is currently experienced by adolescents. The process of creating a questionnaire is described through two follow-up studies. In Study I, 9 self-assessment items were piloted on a sample of adolescents (n=56; 13-17 years; M=15,02; SD=1,8; 65,5% girls). The internal consistency and factor relevance of the items into two factors was verified - instrumental role confusion and emotional role confusion. In Study II, 16 questionnaire items (existing from Study I, amended and supplemented) were piloted on a sample of adolescents (n=154; 12-19 years; M=15,23; SD = 2,02; 61,7% girls). The distinction of role confusion towards father and mother was differentiated, the items being divided into three factors: instrumental role confusion, emotional role confusion in the mother / child dyad, and emotional role confusion in father / child dyad. Since the content-related items for the mother and father were administered one after another and shared the variance, which was not possible to explain their belonging to the scales, the questionnaire with different order of items were subjected to quntitative study III. The research sample consisted of high school students (n=293; 15-21 years, M=16,23; 67,6% girls). The factor structure of the ZRA questionnaire was verified by confirmatory factor analysis.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-03059S" target="_blank" >GA16-03059S: Vývoj vztahů v adolescenci: Využití perspektivy citové vazby, dynamicko-systémového přístupu a metody časových řad</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Testfórum

  • ISSN

    1805-9147

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    13

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    31-60

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus