Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Smíšený mód a online dotazování : mezinárodní praxe a tuzemská připravenost na implementaci

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F21%3A00119854" target="_blank" >RIV/00216224:14230/21:00119854 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/15484" target="_blank" >https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/15484</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/SOC2021-1-13" target="_blank" >10.5817/SOC2021-1-13</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Smíšený mód a online dotazování : mezinárodní praxe a tuzemská připravenost na implementaci

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The cost of interviewer-administered data collection (CAPI, CATI) has been gradually rising, while response rates have been declining over time. This situation has led to the domination of online data collection (CAWI), which tends to suffer from poor population coverage and even lower response rates. This could be overcome by combining this method with another mode of data collection. This paper aims to summarise the main principles of mixed-mode design, its implementation in major international surveys, and the first results of a project testing the feasibility of the push-to-web mixed-mode design in the Czech context. The results illustrate that together, unequal distribution of technological skills and willingness to participate distort the recruitment of random samples for CAWI towards middle-aged and more educated respondents. The mixed-mode design – together with the described components – has the potential to better involve underrepresented groups, while it is essential to follow the rules for achieving comparable answers across modes and devices. Finally, we emphasize the need to disseminate findings to researchers and other users of survey data, as the use of mixed-mode design has been rapidly increasing.

  • Název v anglickém jazyce

    Mixed-Mode Designs and Computer-Assisted Web Interviewing in International and Czech Social Surveys

  • Popis výsledku anglicky

    The cost of interviewer-administered data collection (CAPI, CATI) has been gradually rising, while response rates have been declining over time. This situation has led to the domination of online data collection (CAWI), which tends to suffer from poor population coverage and even lower response rates. This could be overcome by combining this method with another mode of data collection. This paper aims to summarise the main principles of mixed-mode design, its implementation in major international surveys, and the first results of a project testing the feasibility of the push-to-web mixed-mode design in the Czech context. The results illustrate that together, unequal distribution of technological skills and willingness to participate distort the recruitment of random samples for CAWI towards middle-aged and more educated respondents. The mixed-mode design – together with the described components – has the potential to better involve underrepresented groups, while it is essential to follow the rules for achieving comparable answers across modes and devices. Finally, we emphasize the need to disseminate findings to researchers and other users of survey data, as the use of mixed-mode design has been rapidly increasing.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000152" target="_blank" >TL02000152: Vývoj multimode sběru dat a zavádění tohoto typu dotazování v oblasti populačního, sociologického a marketingového výzkumu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociální studia

  • ISSN

    1214-813X

  • e-ISSN

    1803-6104

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    13-33

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85122342314