Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Climate change scepticism in front-page Czech newspaper coverage : a one man show

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F22%3A00125454" target="_blank" >RIV/00216224:14230/22:00125454 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.e-elgar.com/shop/gbp/handbook-of-anti-environmentalism-9781839100215.html" target="_blank" >https://www.e-elgar.com/shop/gbp/handbook-of-anti-environmentalism-9781839100215.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Climate change scepticism in front-page Czech newspaper coverage : a one man show

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Despite the overwhelming scientific consensus on the existence and serious impacts of anthropogenic climate change, diverse societal actors strive to undermine both its scientific basis and derived policy responses. Mass media constitute a key discursive space where such actors attempt to influence public understanding and thereby particular policy (non)responses. This research focuses on media communication strategies of climate sceptics in the Czech Republic. It uses discourse network analysis to examine a corpus compiled from four major national newspapers between 2009 and 2018. The results show a crucial role for former President Klaus, who was the most represented actor on the issue. Sceptics mostly resorted to a counter-framing strategy based on questioning the integrity and motivations of climate scientists and climate protection supporters. This research provides supportive evidence that the Anglo-American model of climate scepticism has been successfully adopted in the context of post-communist Europe.

  • Název v anglickém jazyce

    Climate change scepticism in front-page Czech newspaper coverage : a one man show

  • Popis výsledku anglicky

    Despite the overwhelming scientific consensus on the existence and serious impacts of anthropogenic climate change, diverse societal actors strive to undermine both its scientific basis and derived policy responses. Mass media constitute a key discursive space where such actors attempt to influence public understanding and thereby particular policy (non)responses. This research focuses on media communication strategies of climate sceptics in the Czech Republic. It uses discourse network analysis to examine a corpus compiled from four major national newspapers between 2009 and 2018. The results show a crucial role for former President Klaus, who was the most represented actor on the issue. Sceptics mostly resorted to a counter-framing strategy based on questioning the integrity and motivations of climate scientists and climate protection supporters. This research provides supportive evidence that the Anglo-American model of climate scepticism has been successfully adopted in the context of post-communist Europe.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50601 - Political science

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Handbook of Anti-Environmentalism

  • ISBN

    9781839100215

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    84-106

  • Počet stran knihy

    489

  • Název nakladatele

    Edward Elgar Publishing

  • Místo vydání

    Cheltenham

  • Kód UT WoS kapitoly